Dansk

Dansk mundtligt eksamen - DRAMA

20. april 2016 af anonym005 - Niveau: 9. klasse

Jeg har trukket drama til dansk mundligt prøve. Vi har fået opgivet disse tekster:

Romeo og Julie af William Shakespeare

Erasmus Montanus af Ludvig Holberg

Først bli'r man jo født af Line Knutzon

Det værste og det bedste Søren Ulrik Thomsen

Skal jeg så selv vælge min egen tekst, som omhandler drama, skal jeg så perspektivere til én af de tekster? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2016 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2016 af Jakob132

Ja. Når du har trukket dit fordybelsesområde, skal du selv finde en prøvetekst (tekst i denne sammenhæng er også drama, film, musikvideo, digt osv.). Din lærer skal godkende din prøvetekst inden du går alt for meget videre med arbejdet, men det er altid en god idé at vælge en tekst, som kan perspektiveres til jeres tekstopgivelser.


Svar #3
21. april 2016 af anonym005

#1 & #2 Tak for jeres svar!

Har I et eksempel på en kortfilm - drama, hvordan kan man egenlig se at det er netop drama? Hvordan kan en musikvideo være en drama?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2016 af Jakob132

Jeg forsøgte at svare fra min telefon, men det kunne jeg ikke få lov til, af en eller anden grund.

Nu prøver jeg igen.

Jeg er lidt forbeholden i forhold til at foreslå kortfilm eller musikvideo, da det kommer meget an på hvilken definition af 'drama' I har arbejdet med i undervisningen. Drama kan, som jeg umiddelbart ser det, betyde to ting:

1. Drama i en klassisk forstand, som betyder teater, hvor du ville skulle finde et manuskript eller en tekst, som er direkte forbundet med et teaterstykke. Det siger jeg, fordi der i jeres tekstopgivelser er Erasmus Montanus og Romeo og Julie (de andre har jeg ikke umiddelbart kendskab til). 

2. Drama i forhold til filmtradition, er en genre som optræder i spillefilm, kortfilm og novellefilm. Her er der mere fokus på den dramatiske tematik og det er de store dilemmaer og menneskelige følelser, som er i fokus. Et eksempel på et drama kan være Brødre af Susanne Bier, som handler om en udsendt soldat, der bliver taget til fange, bliver befriet og kommer hjem og skal kæmpe med PTSD og finde et 'normalt liv' igen, altimens hans bror har fungeret som en slags stedfar. Filmen er ikke vigtig lige nu, men det er bare for at vise hvad det kunne være. Ligesom hvis du går på Netflix og vælger genren 'drama'. 

Hvis det er den første definition I bruger, så skal du snakke med din lærer om at finde et passende teaterstykke, som kan analyseres og arbejdes med. 

Hvis det er den anden definition I har arbejdet med, så vil jeg anbefale, at du går på www.filmcentralen.dk/grundskolen og finder en passende kortfilm. Der er masser derinde. Alternativt kan du forsøge at finde en musikvideo, men de kan være lidt mere tricky, da de typisk har en tendens til at være af mere lyrisk end episk karakter. 

Jeg håber det hjælper!


Svar #5
22. april 2016 af anonym005

#4

Aha nu forstår jeg det - problemet er bare at vores lærer ikke vil hjælpe med at finde et tekst stykke, han vil kun se det vi har fundet frem og enten accepterer han det eller ikke. Men det er den første definition, så det vil være mere passende at vælge et tekst stykke eller et manuskrift, TAK!


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. april 2016 af Theunknown141

Hej

Jeg har også trukket drama og er fuld igang med at vælge en tekst, måske vi kunne give hinanden inspiration

Skriv et svar til: Dansk mundtligt eksamen - DRAMA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.