Dansk

Dansk synopsis - hjælp

26. april 2016 af hjæælpmi - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen, jeg sidder med en dansk synopsis, men jeg er gået lidt i stå ved præsentation af prøveoplægget og sammenhængen med fordybelsesområdet.

Jeg har trukket emnet: eksistentalismen
og skal op med 3 tekster:

dan turell - gennem byen en sidste gang.
emil aarestrup - angst
Nik og jay - en dag tilbage

tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2016 af JulieW99

Siden hvornår går man op i 3 tekster?? Det var da voldsomt.

- - -

Vh Julie


Svar #2
26. april 2016 af hjæælpmi

Jeg har selv valgt teksten gennem byen en sidste gang, men min lære siger jeg skal perspektivere til 2 andre tekster vi har læst og endda gerne flere..


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2016 af JulieW99

Så er du også kun oppe i en tekst. Den tekst du er oppe i, må I ikke have læst. Hold dig til at perspektivere til en enkelt tekst, tag to hvis du kan nå det. Du har simpelthen ikke tid til at perspektivere så meget.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2016 af Jakob132

Julie har helt ret. Du er oppe i én tekst, ikke tre. De andre to er perspektiveringstekster og skal ikke gennemanalyseres. 

I bund og grund skal du analysere 'Gennem byen en sidste gang' og hele tiden have eksistentialismen med i de ting du analyserer. Find en god analysemodel og vælg de punkter, og kun de punkter, du mener er nødvendige for at komme grundigt ned i dybden med novellen. 

Hvis du er dygtig og har et godt overblik over teksten, så kan du faktisk lave synopsen på meget kort tid, da du kun skal beskrive hvilke analyse- og fortolkningspunkter du vil igennem - du skal altså ikke skrive hele analysen ind i synopsen.

En standard synopsis skal indeholde:

- Navn

- Fordybelsesområde

- Prøveoplæg

- Præsentation af prøveoplæg

- Disposition

- Analysepunkter

- Præsentation af perspektiveringstekster

- Oplæsning

- Kilder

Derefter kan du så fokusere på at komme helt i dybden med din analyse. Som de fleste lærere plejer at sige: Ned i teksten, op i karakter. Vær skarp på at inddrage teksteksempler, modeller og andet, som kan hjælpe til en højere karakter. Jeg bliver altid så glad når mine elever medbringer en berettermodel de har brugt tid på at udfylde, frem for at de beskriver det mundtligt.

Håber det kunne bruges.


Skriv et svar til: Dansk synopsis - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.