Fysik

Løsningen til differentialligningen med begyndelsesbetingelser

13. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har spørgsmål til denne opgave. Den korrekte svarmulighed er d. 

Jeg starter med at opskrive H(s)=s/(s^2+3*s+2)

Derefter bruges de opgivne begyndelsesbetingelser på min nævner således:

s^2*Y(s)-sy(0^-)-y(0^-)+3*Y(s)-y(0^-)+2

Reduceret fås:

s^2Y(s)-sy(0^-)+2+3*Y(s)

Jeg kommer desværre ikke frem til et udtryk som ligner facit. Jeg bruger anden ordens begyndelsesbetingelsen på s^2 i min funktion og den første orden på min 3*s led. 

Nogen der kan se hvad jeg gør forkert? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2016 af peter lind

Jeg er altså ikke helt klar over hvad du præcist gør. Du skal sætte de 3 sidste regler ind i differentialligningen altså

s2*Y(s)-sy(0-)-y'(0-) -3(s*Y(s)-y(0-)+2Y(s) = X(s) og så isolere Y(s) i den ligning

Jeg er gået ud fra at X(s) er den Laplace transformerede af højre side

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2016 af peter lind

Ved nærmere eftersyn af løsningsmulighederne tror jeg snarere at den laplacetransformerede af højre side skal være s*X(s)-x(0-)

Svar #3
13. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Men vi burde bruge de betingelser der er opgivet? Kan du se hvor jeg bruger dem forkert? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. maj 2016 af peter lind

Der indgår også begyndelsesbetingelserne som y(0-) og x(0-)

Jeg kan slet ikke se hvad du tænker, så jeg kan ikke se hvad du gør galt. Du indfører en funktion H(s). Hvor kommer den fra ?. Du skal under alle omstændigheder forholde dig til differentialligningen alene

Svar #5
14. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Min H(s) funktion kommer fra differentialligningen. Venstre siden er tæller og højre side er nævneren. Hvordan vil du løse den?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er da hverken venstre eller højre side. Du kan se hvad venstre og højre side er i #1 med en rettelse i #2. Der er heller ingen grund til at dividere venstre side med højre side. Det du skal er at isolere Y(s)

Svar #7

Jeg kan ikke se hvad du præcis mener, da jeg plejede at bruge en anden metode. Men hvis du har lyst til at vise alle dine mellemregninger og forklare hvordan du kommer frem til resultatet vil jeg meget gerne se det :)

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg erstatter i differentialligningen blot  y(t) med Y(s), y'(t) med s*Y(s)-y(0-) og y''(t) med s2*Y(s)-s*y(0-)-y(0-) og højre side med s*X(s)-x(0-). Disse erstatninger er reglerne i de 3 sidste linjer med nogle navneændringer

Svar #9

Jeg er godt klar over hvordan du erstatter, men hvordan gør du det på differentiallignigen for der indgår også to tal altså 3 og 2?

Brugbart svar (0)

Svar #10

De indgår også i #1: s2*Y(s)-sy(0-)-y'(0-) -3(s*Y(s)-y(0-)+2Y(s) = s*X(s)-x(0-)

Du skriver at du gør som du plejer at gøre. Det skal du passe på med når det drejer sig om andre ting. Der sker ikke sjældent, at videnskabsmænd gør det og kommer galt afsted inden for matematik. I en mordsag i England fik en børnelæge og professor emeritus dømt mindst 3 kvinder for dobbeltmord på grundlag af noget totalt misforstået statistik

Skriv et svar til: Løsningen til differentialligningen med begyndelsesbetingelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.