Dansk

Dansk synopsis, Hjælp!!

15. maj 2016 af OmedJakobHansen (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej mennesker. Jeg skal aflevere, min dansk synopsis på tirsdag.. Problemet er bare, at jeg har glemt, hvad for nogle punkter der skal være???

Det til mundligt dansk. Har trukket emnet "det at miste" og novellen jeg har valgt er "min mors stemme, Pia Juul"

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2016 af Etudiante (Slettet)

Forsiden skal indeholde

Dit navn og dit prøveniveau (Prøveform B - FP9  Mundligt Dansk).

Titlen på dit fordybelsesområde. Fx ”Det at miste"

Du må gerne lægge et billed på din forside af forfatteren eller en lille tegning, men så skal du også skrive hvem der har tegnet den.

Præsentation af dit prøveoplæg med titel, forfatter og årstal. Fx: Novellen ”Pølsen” af Jesper Wung-Sung fra 1998.

Begrundelse for dit valg af prøveoplæg. Her skriver du, at du har valgt din tekst, fordi den siger meget om fordybelsesområdet (vis hvordan din tekst passer ind i fordybelsesområdet, og hvordan den kan sige noget vigtigt om det).

til sidst, to linjer hvor du og din dansk lærer kan underskrive.

Side 2 af synopsen
På side 2 i synopsen skal du så skrive selve køreplanen for, hvad du vil komme ind på i din mundtlige prøve. Dette er selve indholdsdelen af din synopsis. På side 2 skal du have følgende punkter med:

Disposition for den mundtlige prøve. Som det første punkt i din synopsis skriver du, hvilken rækkefølge du vil gøre tingene i til din mundtlige prøve. En god disposition kan fx være:    

Præsentation af teksten (prøveoplægget) og noget om, hvordan teksten passer ind i fordybelsesområdet.

Et meget kort resumé af teksten.

Oplæsning af en central del af teksten, som er vigtig for analysen og fortolkningen.

Analyse og fortolkning af teksten.

Perspektivering.

Præsentation af analysepunkter og fortolkningspunkter: Som det næste skriver du i punktform de temaer og litterære træk, som du vil komme ind på i din analyse og fortolkning af teksten. Vælg de vigtigste punkter ud fra din analyse og fortolkning af teksten, og skriv dem op i punktform. Fx analyse af temaet, personkarakteristik af hovedpersonen, analyse af personernes forhold til hinanden, analyse af miljøet, analyse af sprog og symboler, tekstens betydning og budskab, eller lignende. Husk: Du har kun 10 minutter i alt til din mundtlige præsentation, og du skal derfor fokusere på de vigtigste punkter i din analyse og fortolkning.

Du skal bare tage de punkter fra analysemodelen du synes er vigtige.

Her er et eksempel.

Disposition

1. Gennemgang af analysepunkter

2.  fortolkning

3. perspektivering til ....

3. oplæsning fra s. ..linje til s.. linje

Præsentation af analysepunkter

- Genretræk i novellen

- Hvordan oplæget passer ind i fordybelsesområdet

- Komposition

- Sprog

- Personkarakteristik

Fortolkning og perspektivering

Fortolkning

- Perspektivering til .....af 

Husk at du selv må bestemme rækkefølgen på din disposition og hvilken analysepunkter du  gerne vil have med, så længe der er nået at tale om.


Skriv et svar til: Dansk synopsis, Hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.