Eksamensforberedelse

Er dette tilladt? Eksamensregler søges.

15. maj 2016 af Nipstingen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lige fået mine eksamenstidspunkter oplyst på mit skoleintra. Jeg tager en hel HF som enkeltfag på fjernundervisning. Jeg skal op til biologi B, historie B, matematik B og fysik B indenfor en måned. De har været så søde at lægge fysik og mateatik fordelt på to dage, 13. og 14. juni. Men biologi B er en 24 timers eksamen, det samme er historie B. De har lagt den mundtlige fremlæggelse for biologi d. 25 maj kl 08.00-08.30 og den mundtilige for historie samme dag, kl. 09.30-10.00. Jeg skal trække spørgsmål for både biologi og historie, begge, dagen før. Kan det virkelig være tilladt at ligge to eksamener på b-niveau på samme dag? Jeg får jo langt fra 24 timers forbederelse til bare en af fagene, højst 12 timer til hver. Hvad skal jeg gøre ved det? Skal jeg klage eller skal jeg bede om 24 timer ekstra forbederelse til to dage før eksamen så jeg får mine 24 timers forberedelse til begge fag?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2016 af JulieW99

Kontakt din skole. Der er simpelthen ikke andet for. Og jo - du har bestemt mere end en time til at forberede hvert fag! Du har vel forhåbent ikke i de 24 du har, inden du skal op, tænkt dig kun at forberede dig i en time?

Men igen, kontakt skolen. Vi kan ikke svare på det. Jeg synes dog ikke at det skulle være utænkeligt at der ligger flere fag samme dag. Husk på at det er ministeriet der trækker fag og nok også bestemmer datoer.

- - -

Vh Julie


Svar #2
15. maj 2016 af Nipstingen (Slettet)

Jeg kan ikke lige se hvor jeg har skrevet det kun er én time? Jeg har kontaktet min skole som siger at det er sådan det er. Men jeg vil da mene, at til en 24 timers eksamen, har jeg krav på 24 timers forberedelse. Jeg kan squ ikke forberede to b-niveau fag på 24 timer samlet og forvente at få en god karakter. Hvis nogle kender reglerne må de meget gerne skrive, også meget gerne bilag der understøtter reglerne, således at jeg kan klage til et eller andet skolenævn et sted og stadig gerne få nogle gode karakterer på mit eksamensbevis til om en måned når jeg er færdig. 


Svar #3
15. maj 2016 af Nipstingen (Slettet)

Us, rettede lige min fejl, mente selvfølgelig 12 timer til hvert fag, ikke en time :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2016 af peter lind

Der er altså rent praktiske problemer med at tirettelægge sådanne eksamensskemaer, hvor netop enkeltfagstuderende med flere fag kan komme i klemme Den eneste måde at sikre, at alle har mindst en dag imellem hver eksamen er kun at afholde en eksamen i et fag hver anden dag. Med det antal eksamener, som finder sted, vil det betyde at eksamensperioden vil vare flere måneder, hvilket du bestemt heller ikke vil synes om.

Noget andet er at du forudsætter at den ekstra da skal finde sted dagen før eksamen. Der er da ikke noget i vejen for at du starter med at læse til eksamen flere dage før. .   


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. maj 2016 af JulieW99

#2, selvfølgelug har du det, men af praktiske årsager kan det ske, og der er ikke meget at gøre ved det. En 24-timers forberedelse skulle du dog gerne kunne nå at forberede på 12 timer alligevel. Du holder dig jo ikke vågen i et døgn for at forberede eksamen.

Og som #4 siger, så begynd at læs op i forvejen. Prioriterer du din tid rigtigt, burde der ikke rigtigt være noget problem i det. Du er nok ikke den første der har skullet gøre det - formentligt heller ikke den sidste.

- - -

Vh Julie


Svar #6
15. maj 2016 af Nipstingen (Slettet)

Tak for svar. Jeg kan godt høre at jeg vist ikke skal tillade mig at klage mere over det så. Dog er det de to fag jeg har sværest ved, så jeg føler nu det er rimelig unfair. Specielt taget i betragtning at mine næste to eksamener som også ligger i røven på hinanden, er hele 20 dage bagefter, mon ikke en lille skole med få elever som den jeg går på, kunne have planlagt det lidt bedre.

Skriv et svar til: Er dette tilladt? Eksamensregler søges.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.