Dansk

Nogle som kan hjælpe med at rette min analyse af digtet "Til Mine Forældre" af Gustaf Munch Petersen og kan i Evt skrive mere til min analyse

17. maj 2016 af Jensst (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Præsentation.

Digtet ”Til mine forældre” er skrevet af Gustaf Munch-Petersen  Det var del af hans

lyriske digt samling ”Det nøgne menneske”, som udkom i 1932.Gustaf Munch-Petersen var 20 år da han skrev digtet.

Om gustaf Munch-petersen.

Gustaf Munch-petersen  Født:18 februar 1912  I 1937 meldte han sig frivilligt på Folkefrontens side i Den spanske borgerkrig, hvor han faldt i kamp året efter.

Hvad handler digtet om?

Digtet handler om jeg-fortælleren, som er ved at forlade sine forældre. Han/hun blev slet ikke, som forældrene ønskede sig, og jeg-fortælleren ved ikke hvad han skal sige til det.

jeg-fortælleren er meget forvirret, over at se tilbage på sin frygt-prægede barndom.Hvilket man kan se i strofe 1

(1 strofe læs op)

Der bliver ikke direkte skrevet, at Gustaf Munch er jeg-fortælleren. Det vil dog være relevant, da han fremstår som en ung person, der snart skal tage stilling til nye valg

(læs sidste tre strofer).

Personkarakteristik

jeg fortælleren virker trist fortabt han ved ikke hvad han skal gøre. Og han er ved at tage afsked med sine forældre

Genre

Digtet kan klassificeres i grove træk som lyrik, da der er mange indblandede følelser.

Dog er der ikke rim indblandet i digtet, hvilket får det, til at høre under tekstarten ’knækprosa’.

Knækprosa er et digt, som er grafisk opsat i verslinjer, hvilket ’til mine forældre’ er.

Derudover er kendetegnet for knækprosa, at der ingen rim. her følger ’til mine forældre’ også med.

 knækprosa er sproget nemt at forstå, med ingen former for fagudtryk eller store fremmedord.

Sproget

Sproget er som sagt nemt at forstå, men der stadig billedsprog med i digtet.

Billedsprog:

Komposition.

Digtets komposition er meget tilfældig synes jeg, der er 4 strofer i digtet og 29 verseliner. I 1 strofe er der 7 vers eller verslinjer, i anden strofe er der 9 verslinjer, i tredje strofe er der 7 verselinjer og i sidste strofe er der 6 verslinjer



 

Digtet kan inddeles i en tredeling i den forstand, at der findes en form for indledning, midte periode og afslutning.

I indledningen fortælles om jeg-fortællerens opvækst.Det er en kort opsummering af fortællerens barndom og de problemstillinger, han nu står med; han er ikke blevet den, de ønskede, og han er ikke fulgt i deres fodspor.

Indledningen glider over i, at han stiller spørgsmål ved, om han skal anerkende forældrenes valg og tankegang som den bedste løsning i livet, hvorefter han konfronterer dem med, at han må

skuffe dem, da det ikke er det, han ønsker. Dette understreges af de mange spørgsmål, der stilles.

Han spørger nærmest forældrene til råds, fordi han er frustreret over de valg, han har truffet og skal til at træffe, mens han tager afstand til forældrene af netop samme grund  I digtets afslutning hersker der endnu mere tvivl om fortællers stillingtagen, da der på den ene side tages afstand ved at pointere, at vedkommendes verden, glæde og smerte er en helt anden end deres,

mens der samtidig føles en form for sympati for forældrene ved, at fortælleren sætter sig ind i deres tankegang. Der fortælles:”jeg ved, i har ret, når i siger det.”

(vers 24)

Herefter beslutter fortælleren sig for at tage afsked med forældrene hvor han siger ”jeg tror, jeg har ret, naar jeg gaar til mit eget land.” (vers 25) Om dette er et fysisk sted på nogen måde fremgår ikke.

Fortolkning

I den sidste strofe skriver han, at han ’snart skal gaa’. Det betyder muligvis, at han snart skal forlade sine forældre, og at han skal ud i verden, prøve nye ting af. Jeg ved jo at han var med i borgerkrigen, i Spanien i 1937, så det kan muligvis være der han vil gå hen for at prøve nye ting, og for at støtte det spanske folk, hvilket hans forældre måske ikke var enige i.

Tema


 

Perspektivering.

Jeg kan perspektiveres dette digt til, Ib

Michaels roman ”Brev til månen”, der omhandler en dreng, der rider på eliteplan og vinder stævne efter

stævne, men som på grund af en pige dropper ridesporten til trods for den dominerende fars skuffelse

og vrede.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2016 af Cikkie

Har kun læst meget lidt af det, så vil ikke sige hvad du skal rette. Men I lyrik hedder det aldrig jeg-fortæller, men det lyriske jeg.

Skriv et svar til: Nogle som kan hjælpe med at rette min analyse af digtet "Til Mine Forældre" af Gustaf Munch Petersen og kan i Evt skrive mere til min analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.