Dansk Historieopgave

Apartheid - Er dette redegørende eller analyserende?

25. maj 2016 af LukasMendez - Niveau: B-niveau

Hejsa. Lige et enkelt spørgsmål. 

Sidder og taster løs på min DHO med apartheid som hovedemne. 

Først har jeg tænkt mig at redegøre for indførelsen af apartheid, modstandsbevægelserne og faldet af apartheid til sidst. 

Dernæst vil jeg analysere årsagerne til apartheid og komme ind på nogle af de bagvedliggende motiver, som gav optakt til indførelsen af apartheid i 1950. 

Endeligt har jeg tænkt mig, at diskutere apartheidpolitikken og kommentere deres betydning for den enkelte sydafrikaner, og hvorfor jeg tror Nationalistpartiet valgte at gøre det sådan. 

En af mine spørgsmål i min problemformulering, er at jeg skal finde ud af hvad der førte til apartheids fald, men har svært ved at finde ud af om det er redegørende, eller om det hører til analysedelen. Altså I ved komme ind på, det her med at de fik pres fra forskellige sider. Har svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal skal vægte årsagerne i min redegørelse. Er bange for om det bliver alt for analyserende. Men vil heller ikke skrive for lidt, hvis det viser sig at tilhøre den redegørende del. 

Håber I forstår hvad jeg mener :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2016 af Stats

Jeg kan ikke rigtigt se hvor den analyserende del kommer ind henne??

Først har jeg tænkt mig at redegøre for indførelsen af apartheid, modstandsbevægelserne og faldet af apartheid til sidst.  -- God nok, men måske lidt for bred.

Dernæst vil jeg analysere årsagerne til apartheid og komme ind på nogle af de bagvedliggende motiver, som gav optakt til indførelsen af apartheid i 1950.  -- Denne ville lyde bedre hvis det var en "diskutér"

Endeligt har jeg tænkt mig, at diskutere apartheidpolitikken og kommentere deres betydning for den enkelte sydafrikaner, og hvorfor jeg tror Nationalistpartiet valgte at gøre det sådan. -- Ville være bedre hvis det var en "vurdér"

Din analyse kan være, du har nogen kilder fra den tid (eller anden tid) som kan være med til at give flere oplysninger som du så kan anvende til din diskussion.

I diskussionen har du en del holdninger og handlinger som du så vælger sætte op mod hinanden.

I vurderingen anvender du din diskussion. Du vurdere/konkludere således hvad der bære skylden eller hvad der var årsagen til at apartheid i 1950.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Apartheid - Er dette redegørende eller analyserende?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.