Dansk
Dansk eksamen /// Referat af chili og smørret /// forkortelse?
Hejsa, jeg har skrevet et referat af Chili og Smørret som skal bruges til eksamen på fredag, men jeg er bange for at det er for langt, jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal forkorte det mere.
Nogen som har tid og lyst til at hjælpe? :)
"Eventyret starter ud med at præsentere et gammelt køleskab, så får vi noget at vide om dem der bor i køleskabet og om deres miljø. Bagefter møder vi Chili, som kommer fra de varme lande og hun passer ikke ind i køleskabssamfundet, hun bliver set ned på af de andre madvarer og de ligefrem mobber hende. Til sidst får hun nok og svarer igen. Det bliver smøren ikke glad for og har planner om at skrue op for kulden, men ved et uheld skubber den til Chili, så hun falder længere ned i køleskabet. Chili får en flænge og lander i spinaten. Køleskabet bliver åbnet og næsten alle madvarer tages ud. De smides i en gryde og til sidst bliver Chili skyllet og drysset ud over de andre. Smøren smelter og prøver at håne Chili en sidste gang, men Chili fortæller om madvaren ”Olie” og alle lytter interessant. Til sidst ser smøren som sin eneste mulighed at spørge om fornyelse, men Chili siger at det er for sent og alle de andre i gryden mærker hendes energi og tænker hun måske alligevel er god nok. Og de levede lykkeligt indtil at de blev spist."
Skriv et svar til: Dansk eksamen /// Referat af chili og smørret /// forkortelse?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.