Almen studieforberedelse (AT)

Metoder- religion

02. juni 2016 af ninjamus (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg skal op til AT-eksamen i morgen, i emnet "fosterdiagnostik". 

Jeg er dog i tvivl om, hvilke metoder jeg bruger...

Jeg har analyseret en artikel, for at afdække en persons synspunkt på fosterdiagnostikken og tænker derfor, at der er tale om noget tekstnærhed, med henblik på afklare holdninger og synspunker. Jeg synes dog ikke at det lyder særlig skarpt, hvorfor jeg vil høre, om der er nogen, der eventuelt kan hjælpe mig?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2016 af 6756

Hej Ninjamus. 
Jeg arbejder selv med noget omkring fosterdiagnostik, så jeg håber du vil dele dine erfarringer og tips fra AT-eksamen med mig :D <3 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2016 af KatrineKMl (Slettet)

Det samme her! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2016 af Tyuiop

Jeg ved ikke om det er for sent og du har været oppe, men jeg har også brugt religion i AT og her brugte jeg den hermeneutiske metode i arbejdet med mine tekster :)


Svar #4
03. juni 2016 af ninjamus (Slettet)

Hey Folkens, har nu været oppe , og vil gerne dele med jer!

Jeg nævnte først min oneliner og underspørgsmål, samt et kort oprids af mine delkonklusioner

Dertil forklarede jeg mine metoder:

Biologi- hypotetisk deduktiv metode- denne forklarede jeg på et konkret eksempel, idet jeg snakkede om hvordan man anvendte den under forskernes undersøgelser, jeg fortalte i denne sammenhæng om, hvordan forskerne brugte den hypotetisk deduktive metode til en ultralydsscanning.

Religion- tækstnærhed, idet jeg komme ned i mine artikler og undersøger personers ståsted i forbindelse med nytte- og pligtetik, dette gøres ved st trække teorien om nytte- og pligtetik ind over teksten, og finder citater der matcher den ene eller anden etiske form. Hvis der er flere personer i teksten, med forskellige holdninger, kan en komparativ analyse anvendes.

Som tekst til viderearbejde, snakkede jeg om denne: https://www.etik.dk/genteknologi/skal-psykopater-idømmes-forebyggende-straf

Herefter perspektivering til Studierapporten.

Håber det kan hjælpe jer, i dette ellers dårlige fag! Og fik 10 for det her, by the way.

Held og lykke! Vh Peter S. Green

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2016 af 6756

Tak.

Jeg vil helt sikkert ligge undersæge det komparative ved den etiske analyse 

Tilykke med den fine karakter :D 


Svar #6
05. juni 2016 af ninjamus (Slettet)

Tak skal du have 6756 :-)

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke, min lærer og vejleder gik kun op i mine metoder, samt om jeg kunne anvende dem i virkeligheden og på konkret materiale. Så hvis du bare har styr på dine metoder, så er du langt! :-)

Vh Peter :-)

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juni 2016 af KatrineKMl (Slettet)

Tusind tak!

Hvad spurgte biologi læren dig ind til, hvis du kan huske det?

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juni 2016 af KatrineKMl (Slettet)

Jeg forstår ikke helt hvordan den hypotetisk deduktiv metode er brugt til ultralydsscanning?
I mit talepapir har jeg haft skrevet at det har været iagteragelser, altså kvantitative forskningsresultater der har været brugt - er det så forkert? 


Svar #9
05. juni 2016 af ninjamus (Slettet)

Biologi-læreren spurgte meget indtil hvilke kontrolvariabler der var vigtig ved forsøget, samt hvor mange forsøget skal laves på, før man kan snakke om, at forsøget er gældende. Altså det der med, at jo flere forsøgspersoner du tester det på, desto mere korrekt er forsøget.

Med hensyn til en ultralydsscanning, så tror jeg der er tale om en induktiv metode, men fostervandsprøverne er nok hypotetisk deduktive. Skrev forkert ovenover ??

Kan desværre ikke svare på, om dine iagttagelelser er kvantitive eller ej, jeg har ikke selv snakket om kvantitive og kvalitative forsøg, men mine læreren sagde, at det havde været godt, hvis jeg havde forklaret at religion er et subjektivt fag, mens biologi er objektivt ??

Håber jeg, på trods af lidt forvirring, har skrevet noget du kan bruge ??

Svar #10
05. juni 2016 af ninjamus (Slettet)

Og mine spørgsmålstegn er smilyer den ikke kunne vise, så lad dig ikke skræmme af dem :-)

Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juni 2016 af KatrineKMl (Slettet)

Hvor har du fundet kilderne om prøverne?

Skriv et svar til: Metoder- religion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.