Dansk

Dansk mundtlig

02. juni 2016 af medina22 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej alle

Mit prøveoplæg til eksamen er Muhammed-tegningen af Kurt Westergaard. Her står der alt hvad jeg skal sige under prøven. Vil nogle af jer lige læse den og give mig feedback på den, for jeg vil virkelig gerne gå ud efter et 12-tal. Og jeg ved godt at der en masse grammatiske fejl, men dem retter jeg senere, skal bare vide om inholdet er godt. :Tak på forhånd :) :

Jeg har valgt netop den her tegning fordi den først og fremmest passer super godt inder mit fordybelsesområde og det var den mest omdiskuteret stegning hvilket førte til en stor krise for os danskere bla. Blev danske producenter som Arla boykottet, og vores danske flag Dannebrog blev brændt i Mellemøsten. Jeg valgte den også fordi jeg selv er muslim og den rammer også mig så jeg synes det kunne være spændende at se hvad jeg ville komme frem til.

Jeg vil gerne lige starte med at fortælle lidt om hvad en satiretegning er og hvad den gør ved os. En satiretegning kaldes også en karikaturtegning. Karikaturtegning er et virkemiddel til påvirkning af modtagerens holdning til en person eller en sag.

Overblik:
Som sagt så denne her tegning fra Jyllandsposten i 2005. Det var 12 tegninger som blev trykt. : De 12 provokatører blev bedt af Jyllandsposten at tegne Muhammed som de selv ser ham. I denne tid 2005 så var al Qaeda meget i fokus.

Betragtning af tegning:
Det vi umiddelbart kan se på tegningen er den her skæggede mand som vi faktisk ikke ved hvem er før vi læser overskriften på avisen altså "Muhammeds ansigt". Manden har en kugleformet bombe i turbanen og med en kort, brændende lunte på toppen. På bomben er der noget islamisk skrift som jeg har fundet ud af betyder: "Allah er stor, Muhammed er hans profet" Kurt har tegnet det på bomben for at give personen identitet. Når vi kigger nærmere på Ansigtet har ham mørke øjne og tykke sorte øjenbryn, lidt fraværende udtryk fordi han kigger ligesom væk.

Stregtegning:
Denne her tegning er en stregtegning. For at gøre personern lidt sur har Kurt ved hjælp af sine streger skabt denne her sure mand. Fx er der de her to streger som ligesom illustrer at han rynker på brynene



Motivets fremstilling:
Billedet er opbygget af to dele en kugleformet bombe med arabisk skrift og en mand som vi tydeligvis ser som Muhammed. Motivets perspektiv er normalt.
Farver: der er brugt meget sorte farver i tegningen. Sort kan symbolisere ondskab. Hudfarven skelner mellem hvid og brun men ellers er alt andet sort.

Afsender/modtager:
Afsenderen det er selvfølgelig Jyllandsposten eller kan man sige Kurt Westergaard. Og modtageren er muslimer. Modtagerne blev meget provokeret, men var det afsenderens hensigt at provokere en del af befolkningen R spørgsmålet så.

Ikonografi:
Her tager jeg lidt udgangspunkt i semiotisk analysemodel. Den ikoniske del er ved vores første øjekast denne her uidentificeret, skægget mand. Dernæst viser den ledsagende tekst (overskriften på den pågældende avisside ”Muhammeds ansigter”), som er indekset. Koblingen af ikon og index tillader så at læseren kan identificere personenen

Symboler:
Jeg vil mene at bomben symbolisere meget terrorisme da de også i denne tid altså 2005 var fokus på al Qaeda. Også bare mandens ansigtsudtryk at det ser ud som om han virkelig er sur og har lyst til at dræbe.


Fortolkning:
Der er mange fortolkninger på hvad denne karikatur tegning viser, men i min fortolkning da jeg nu har arbejdet med den og har læst en masse artikler hvor Kurt forklare hvor han vil hen, kan jeg konkludere at Kurt Westergaard har prøvet at vise os hvordan terroristerne er alt for fundamentalistiske og lader sig inspirere og benytte ødelæggelse og død.
Kurt tegnede satire tegningen for at vise ytringsfriheden, men bare fordi der står i loven at vi alle har retten til at ytre sig betyder det så vi skal håne hinanden. Spørgsmålet er, om vi virkelig ønsker et samfund, hvor intet er helligt - et samfund, hvor vi fuldt ud krænker hinandens følelser?

Perspektiveringer:

Jeg perspektiverer til barndom af Yahya hassan. De begge går ind og provokere i høj grad muslimerne. Vi har Yahya hassan som ligesom generalisere og forbinder islam med noget dårligt og det samme gør Kurt når han ligesom tegner islamisk tegn på bomben. Han forbinder ligesom terrorisme med islam. Overordnet set så har de begge at gøre med religionen islam.

Jeg perspektiverer til maleriet Danmark 2009 af Peter Carlsen. Grunden til jeg gør det er fordi de begge har symbolik i sig. I billedet ser vi en præst med et kors i hånden og på vores flag Dannebrog er der kors for at fremstille Danmark som et kristent land. Så man kan se intertekstuelle modsætninger, i Peters maleri er kristendom i fokus også har vi islam i centrum på Kurts tegning.

Og til sidst vil jeg gerne perspektivere til Jesus sandalerne som blev solgt i Kvickly i. Der var mange kristne som lavede protest mod de her sandaler fordi de mente at det at man ligesom trådte på Jesus så det fandt de meget krænkende. Dog blev de her sandaler fjernet fra butikken i modsætning til Muhammed-tegninger som faktisk stadig bliver trykt og solgt i fx. Norge.

Ja og nu vil jeg læse mit oplæsningsstykke op, jeg har valgt dette fordi at det ligesom fortæller os hvordan vi kommer videre efter denne krise. Hvordan vi bliver nød til at være åbne for de nye immigranter.

Vurdering:
Man kan jo i bund og grund sige at det grundlaget for dette er ytringsfriheden. Jeg synes vi alle burde ytre sig som vi vil. Men når vi er bevidste om at nogle bliver krænket når vi ytre os på denne måde synes jeg ikke er i orden. Så jeg synes vi bør bruge ytringsfriheden som noget godt og krænke hinanden. Jeg synes det har været et spændende arbejde med denne tegning og jeg har fået åbnet øjnene op for hvad tegningen egentlig viser.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2016 af Stygotius

"For at gøre personern lidt sur har Kurt ved hjælp af sine streger skabt denne her sure mand."

1  Er du på fornavn med Kurt Westergaard??  -Er han "Kurt" for dig?? (Er Peter Carlsen en af dine venner og "Peter" for dig??)

2  Du siger at K.W. har skabt en sur mand for at gøre ham sur. Det er det rene vrøvl.

3  Det er nok meget svært at for os alle at "ytre sig". Det er i hvert fald ikke dansk. 

4  Hvordan "åbner man øjnene op" ??  Jeg åbner bare mine øjne. Jeg kan slet ikke finde ud af at åbne dem ned..

5 Du synes vi skal bruge ytringsfriheden og krænke hinanden.  Hmm, -det er interessant.

6  Generelt er dit danske ret kaotisk. Du kan bl.a. ikke finde ud af at lave nutid på dit eget sprog..


Skriv et svar til: Dansk mundtlig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.