Dansk

10. klasses eksamen - Myter

04. juni 2016 af OskarOliver (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hejsa kære kloge hoveder :)

Jeg står, og skal til mundtlig dansk eksamen her om lidt, og jeg skal tale om Icarus myten fra et filosofisk perspektiv. Meget spændene! Og det er jo en græsk myte.. Så derfor vil jeg meget gerne kunne forklare hvad der kendertegner en græsk myte, og hvordan den skiller sig ud fra andre myter. (Især gerne kristne og jødiske myter)

Det ville hjælpe supersuper meget hvis en af jer vidste det, for mine google søgninger har ikke været til den store hjælp.

Mange tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Græske myter er ofte kendetegnet ved at handle om helte og guder, og om deres indbydes forholde.. Du kan eksempelvis nævne de to eposser, odyssen og illiaden, der begge er skrevet af en forfatter, der går under navnet Homer.. Vær dog opmærksom på, at der er en del diskussion om, hvorhvidt Homer eksisterede eller ej, og om han virkelig har skrevet illiaden og odyssen (mere info, så google " homerisk spørgsmål").. Betegnelsen "epos" henviser specifikt til, at disse værker omhandler helte og deres heltegerninger, der ofte er beskrevet på en meget dramatisk måde med mange sammenligninger og stærke adjektiver!

Svar #2
04. juni 2016 af OskarOliver (Slettet)

Mange til klartilathjælpe :D

Men hvordan kan jeg sætte det i forhold til den kristne myte? Altså hvad kendetegner den kristne?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hmm.. Den lristne myte omdhandler jo en bestemt gud (monoteisme), hvorimod den græske myte indeholder mange Guder, der er i familie med hinanden (polyteisme).. Disse græske guder går under navnet "de olympiske Guder", fordi de lever i bjerget "olympen".. Men derudover handler den kristne myte meget om morale, kærlighed og etik og om en bestemt skikkelse i form af jesus.. Den kristne myte er heller ikke beskrevet så dramatisk som den græske myte.. I modsætning til kristendommen, så er der i den græske myte et stort fokus på en persons omdømme, godhed, og ære vigtige(mere info om det, så google: arete, time og kleos), og ikke så meget om kærlighed, moral eller etik...

Svar #4
04. juni 2016 af OskarOliver (Slettet)

Mange tusinde tak, du må have en god weekend :)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Så lidt mester, god weekend til dig også ;)

Vh. en dansk afghaner

Skriv et svar til: 10. klasses eksamen - Myter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.