Matematik
Redegør for sammenhængen mellem funktionen f(x) og f´´(x)
Hej Studieportalen. Jeg står og skal op til mundtlig matematik, og jeg står og har et problem med f''(x), hvorved jeg mangler et eksempel til f''(x). Mit delspørgsmål lyder således: Redegør for sammenhængen mellem funktionen f(x) og f´´(x)
Kunne være lækkert hvis i kunne hjælpe mig derude.
Svar #1
04. juni 2016 af mathon
For to gange differentiable funktioner f(x), hvor 
gælder:
betyder, at
er voksende identisk med voksende tangenthældning
dvs
opad hul/konkav.
betyder, at
er aftagende identisk med aftagende tangenthældning
dvs
nedad hul/konveks.
betyder, at
har et maksimum eller minimum
dvs
har skrå vendetagent, som betyder hulhedskifte.
Svar #2
04. juni 2016 af Soeffi
#0. Sig evt. noget om at mens f'(x) fortæller om ændringen i f(x), så fortæller f''(x) noget om ændringen i f'(x). De nemmeste og bedste eksempler er nok andengrads- og tredjegrads-polynomierne.
For andengradspolynomiet a·x^2 + b·x +c er f''(x) = a og fortæller dermed hvad vej, grenene vender, og hvor tæt de er samlede. Lav en tegning af dette. (Bemærk at f''(x) ≠ 0 for andengradspolynomiet, da a ≠ 0 pr. deifinition).
For tredjegradspolynomier ax^3 + bx^2 + cx + d er f''(x) = 6ax + 2b. Her vil der altid være en værdi, hvor f''(x) = 0, og dette punkt kaldes vendetangenten. Lav en tegning, der illustrerer det med noget der ligner p(x) = x^3 + x^2 - x. Vis hvordan hældningen hele tiden aftager for x gående mod vendepunktet (går fra positiv til negativ) og derefter at vende og gå fra negativ til positiv og mod uendelig.
-Jeg tror, at det er uden for pensum, men f''(x) kan også bruges til at skelne mellem lokale ekstrema. Antag at f'(x0) = 0. Der vil gælde, at f''(x0) > 0, hvis x0 er lokalt minimum (svarende til at a > 0 er lig med glad mund for andengradspolynomiet) og f''(x0) > 0, hvis x0 er lokalt maksimum. Hvis f''(x0) = 0 er der tale om vandret vendetangent.
Svar #3
04. juni 2016 af Sfeldt (Slettet)
f '(x) siger noget om væksthastigheden, altså hvor hurtigt eller hvor meget y-værdierne falder eller vokser i forhold til voksende x-værdier.
f ''(x) siger noget om hvor hurtigt eller hvor meget væksthastigheden falder eller vokser i forhold til voksende x-værdier.
Skriv et svar til: Redegør for sammenhængen mellem funktionen f(x) og f´´(x)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.