Fysik
Energi i et system
Hej alle,
Jeg har en opgave, hvor der skal regnes på sammenhæng mellem temperatur og tid.
En 10 kg beholder med vand indgår i en process, hvor vandet koges ved 95 C i 2 timer. Nu ændres processen til at beholderen skal stå ved 140 C. Hvor lang tid skal beholderen stå ved 140 C for at opnå samme varmeeffekt, som tidligere?
Håber virkelig at I kan hjælpe :)
TAK!
Svar #1
10. juni 2016 af hesch (Slettet)
Du skriver at vandet koges ved 95C. Vil det sige at trykket i beholderen < 1 atm. ?
Disse 95C hhv. 140C, er det den omgivende lufttemparatur ( i en ovn ), er det en varmeplade som beholderens står på, eller hvad ?
Svar #2
10. juni 2016 af signeryd (Slettet)
Jeg har ingen oplysninger om tryk. Men måske er det ikke så vigtigt om det koger, men bare at det står ved 95 C i 2 timer. De 95 C og 140 C er temperaturen i selve produktet. Det antages at beholderen er 95 C i hele beholderen i to timer, og derfor skal jeg ikke regne med en temperaturændring.
Kan jeg regne energien ud for systemet ved 95 C for 2 timer? Kan jeg bruge: ΔE = m*c*ΔT (m masse, c varmefylde og T er temperaturen). Men så mangler jeg tids-effekten?
Og så regne energien ud for systemet ved 140 C?
Svar #3
10. juni 2016 af hesch (Slettet)
Jamen altså hvis hele skidtet er 95C hhv. 140C i 1 - 2 timer, og lad os sige at damptrykket i beholderen er mættede vanddampes tryk, så udveksles der jo ikke varmeenergi med omgivelserne:
Vandet fordamper ikke → der forsvinder ikke fordampningsvarme.
Du oplyser ikke nogen starttemperatur, så ΔT er ukendt. Så kan masse og varmekapacitet jo være ligegyldigt.
Skriv et svar til: Energi i et system
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.