Fysik

Forskellen på et atom, et grundstof og en isotop - Fysik Eksamen imorgen

15. juni 2016 af fuksu (Slettet) - Niveau: C-niveau

Goddag igen! Så har jeg trukket mit spørgsmål i fysik, som lyder:
Forklar begreberne atomer og isotoper og forklar hvordan det relaterer til elektronstrukturen og radioaktivitet.

Jeg skal op i morgen, så jeg kommer nok til at spørge om flere spørgsmål, men først vil jeg bare have bekræftet hvad jeg har fundet ud af er sandt. 
Det jeg har lidt svært ved er, hvad forskellen på et atom og et grundstof er?
Et atom er det mindst mulige du kan få af et grundstof.
Mens hvad er et grundstof enlig? Et stof som består af atomer, som alle har samme antal protoner i atomkernen. 
Vil det sige af foreksempel Guld er lavet af en masse andre grundstoffer/atomer? Eller hvordan hænger det sammen. 
Mange tak for hjælpen på forhånd!

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2016 af Smut1

# "Mens hvad er et grundstof enlig? Et stof som består af atomer, som alle har samme antal protoner i atomkernen?"

...Ja

Guld er et grundstof (nr. 79)

Isotoper af det samme grundstof er, når antallet af neutroner varierer.

Brugbart svar (2)

Svar #2
15. juni 2016 af EnStuderende

Et grundstof er en bestem type atom, lidt ligesom "blå" er en bestemt type farve. Hvilket grundstof, atomet er, afhænger af antallet af protoner i kernen. Du kan ikke ændre antallet af protoner uden at ændre grundstofnummeret.

Antallet af neutroner kan dog godt ændre sig, uden du ændrer grundstofnummeret. Du kan f.eks. have et hyrdogenatom bestående af én proton (og ikke flere!) i kernen, og den kan så have 0 neutroner, men den kan også have f.eks. 1 neutron (dette isotop kaldes i øvrigt deuterium.... det er tungere end alm et. H-atom, og hvis man har H2O dannet ud fra netop dette isotop kalder man det tungt vand). For at skelne mellem disse to atomer, har man indført begrebet "isotoper". Så du kan have forskellige isotoper af et bestemt grundstof. Isotoperne kan du så snakke om ud fra isotopkortet, og så kan du begynde at snakke om radioaktivitet her.

Elektronerne i den yderste skal af atomet bestemmer, hvilken hovedgruppe den tilhører, og så kan man så snakke om ædelgasser, halogener og hvad man nu vil.

Guld er et materiale. Det består af en masse af atomer med grundstofnummer 79. Dvs. de atomer, som guld består af, alle har 79 protoner i kernen (såfremt det er rent guld).

Svar #3
15. juni 2016 af fuksu (Slettet)

Mange tak for hjælpen!
Blot endnu et spørgsmål, hvad er kemiske og elektriske egenskaber - inden for atomer? 
Og kan i give et par eksempler for dem?
Samt er alle isotoper ustabile? Og hvis ikke, hvad er det så der gør dem ustabile.

Svar #4
15. juni 2016 af fuksu (Slettet)

Samt fysiske egenskaber !

Skriv et svar til: Forskellen på et atom, et grundstof og en isotop - Fysik Eksamen imorgen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.