Almen studieforberedelse (AT)

Lysets hastighed og differentialregning

17. juni 2016 af Mallingg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle!

Jeg skal til AT redegører for lysets hastighed og til det har jeg valgt matematik og fysik.

Jeg har såmænd meget fysik med ind over det, men mangler noget matematik.

Min lærer sage at jeg kunne bruge differentialregning, men har indtil videre ikke lige fundet ud af hvordan jeg skal gøre dette.

Er der nogen der har en ide til dette eller kender andet matematik man kan inddrage og bruge til at regne på lysets hastighed?

Hilsen Mallingg


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2016 af peter lind

Du kan ikke bare måle lysets hastighed med et stopur, så der vil altμmatik involveret. Her er så nogle forslag arrangeret efter sværhedsgrad:

1. Brug Maxwells ligninger på differentialform  til at finde lysets hastighed. Det er 3. dimensionale ligninger så sværhedsgraden  er muligvis for stor. Du kan læse om ligningerne på https://da.wikipedia.org/wiki/Maxwells_ligninger   Du kan evt. se om    E = (sin(x-ct), 0, 0)) er en løsning. Metoden vil samtidig give en sammenhæng mellem c, ε0, og  μ0..

2. Michelson og Morleys forsøg. se https://en.wikipedia.org/wiki/Michelson%E2%80%93Morley_experiment

3 Rømers metode til bestemmelse af lyshastigheden https://en.wikipedia.org/wiki/Ole_R%C3%B8mer


Svar #2
17. juni 2016 af Mallingg (Slettet)

Den der med michelon og morleys forsøg ser tilpas ud til mit niveau.

Kan du ikke lige hurtige fortælle hvad det hele går ud på og hvad jeg præcis skal? der står rigtig meget og det ville være lidt nemmere hvis jeg vidste en msule om forsøget i forvejen :)

Hilsen Mallingg


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2016 af peter lind

Den gang kunne man kun forestille sig at bølger kun kunne bevæge sig i et stof, så filosofferne opfandt et stof æteren som gennemtrængte alt, men ikke påvirkede på nogen måde. Det eneste det gjorde var at være bærer af lysbølger. Lyset skulle så bevæge sig i forhold til denne æter. Formålet med forsøget var så at finde jordens hastighed i forhold til denne æter. De mere detaljered beregninger kan du se under "Light path analysis and consequences" i henvisningen


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. juni 2016 af peter lind

Her er et forslag til: Compton spredning se https://en.wikipedia.org/wiki/Compton_scattering


Svar #5
19. juni 2016 af Mallingg (Slettet)

Tak for hjælpen.
jeg har fundet nogle videoer på youtube der forklarer om michelson-morley forsøget og kom frem til at de forsøgte at skyde en stråle lys ud som blev reflekteret op og ligeud for at blvie reflekteret tilbage igen og ind i en kasse. derved kunne de se om lyset vil ramme kassen på samme tid. Hvis ikke lyset ramte kasse på samme tid kunne de se at jorden bevægede sig da lyset der blev reflekteret op skulle bevæge sig diagonalt fordi den både blev skudt op men også skulle bevæge sig med jordens hastighed. (altså en diagonal linje).

giver dette mening? og kunne det være relevant at tage med i mit AT? jeg skal forklarer om hastighed og bevægelse og vad er sammenhængen mellem disse to.

Jeg har jo kun 10 minutter så må jeg godt inddrage nogle ligninger/formler som jeg ikke gennemregner da jeg ikke har tid til det?

Hilsen Mallingg


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2016 af peter lind

Videoerne på youtube er sikkert gode nok; men din beskrivelse er ulæselig. Lav en skematisk tegning af forsøget og henvis til den


Svar #7
20. juni 2016 af Mallingg (Slettet)

Hej igen.

Jeg vil såmænd bare lige opsummere at jeg fik 7 i AT idag hvilket jeg er glad for. Nu har jeg huen på og er færdig!

Jeg forstod faktisk først michelson-morley forsøget kl. 01:00 i nat hvorefter det hele gav mere mening i forhold til galileos relativitetsprincip og at man i stedet for at påvise dette samt æteren fandtes gjorde lige det modsatte og afkræftede æteren og galileos relativitetsprincip der ikke gælder for lys + man opdagede at lys var konstant og relativ til alle.

Har også en samlet bedre forståelse på emnet efter at have tærsket igennem det i nat!

I må have en god ferie/dag/aften/whatever!

Hilsen Malling med Hue på og et snit der er højt relativt til dumpekarakteren!


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juni 2016 af peter lind

til lykke med det


Skriv et svar til: Lysets hastighed og differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.