Studievalg og videregående studie

Kan man ikke få 12 på universitetet?

31. juli 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej

Jeg høre ret tit fra venner osv. der siger at man simpelthen ikke kan få 12 på universitetet. Man skal nok regne med 8-9 timer om dagen bare for at få 12... Passer det nogenlunde? Jeg starter selv på SDU hvor jeg vil læse erhversøkonomi, og jeg er i chok over hvor "dårlige" karakterer dem jeg kender har fået i forhold til deres gymnasiekarakterer. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med hvordan det er på uni? For jeg har selv dårlige karakterer fra gymnasiet, fordi ingen af fagene interesserede mig specielt. Jeg har hele tiden sagt mens jeg gik på gymnasiet at jeg ved jeg kommer til at få gode karakterer på universitetet, specielt fordi økonomi interesserer mig - men når jeg ser folk få 5-6 i gennemsnit på universitet når de har haft 9-10 i gennemsnit på gymnasiet, så bliver man sku lidt... ehhh...

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2016 af dannysannem

Det er en helt ny verden du træder ind i. Helt nye måder at studere på. 

Jeg fik dårligere karakterer i gymnasiet end jeg gjorde i løbet af min universietsuddannelse. Jeg fik dog ikke 12 men jeg kender mange som har fået det.

Men det handler ikke om karakterer. Det handler om at lære noget og udvikle sig som menneske hånd i hånd med en faglighed.... tænker jeg. Når du engang skal have arbejde efter uddannelse handler det mindst lige så meget om hvilket menneske du er og hvordan du er i stand til at gøre en forskel. Det fortæller karakteren sjældendt noget om.

/Den gammelkloge

Svar #2
31. juli 2016 af sivasdauda (Slettet)

Tusind tak for dit svar! Sætter virkelig stor pris på "insider" viden hehe! Problemet er at for at få jobs nu om dage så kigger de på karakterer, det er det jeg er mest nervøs over. Jeg håber selvfølgelig også at jeg udvikler mig som menneske som du nævner, så jeg takker for din besked :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. juli 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Man kan sagtens få 12 på universitetet, men det kræver en indsats og sometider lidt held. Har selv lige afsluttet 5 år på AAU, med henholdsvis 9,3 (BSc) og 8,0 (MSc) i "det vægtede gennemsnit i henholds til studieordningen". Jeg fik 12-tallet 4 gange. Mener selv at jeg burde have haft et eller to mere i et par af projekterne.

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. juli 2016 af dannysannem

Selvfølgelig kigger man på karakter. Jeg har selv været med til at ansætte nyuddannede, hvor vi stort set ikke kiggede på karakteren. Mennesket bag karakteren er meget mere spændende og jeg er ret sikker på at man tænker sådan mange steder :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. august 2016 af MaibritG

Sagtens. Jeg har et snit over 10 på min bachelor - og jeg skal da ærlig indrømme, at det måske ikke altid, at jeg har været lige arbejdsom. Du skal også tænke på at, der er ikke er nogle årskarakterer, der kan redde en. Der er ingen nemme fedtepoints eller noget i den dur. Det hele afhænger af din eksamen.

Ellers er jeg meget enig med Den gammelkloge i #1.

Ps. jeg havde også gode karakterer fra gymnasiet.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Skriv et svar til: Kan man ikke få 12 på universitetet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.