Kemi
Oxidationstal
Jeg vil meget gerne lige se om der er nogle der kan hjælpe mig med at forstå om jeg har de rigtige OT for denne reaktion og evt også hjælpe mig til at forstå hvorfor reaktionen skal afstemmes som den skal.
SO2? + MnO4?- → ? SO2-4? + Mn
OT S reaktantsiden + 4
OT for S for produktsiden + 6?
OT for Mn for reaktantsiden +7
OT for Mn for produktsiden +2
Oxidation S : 2 ( fra 4 - 6)
Reduktion Mn : 5 ( 7-2)
Jeg ved nu at noget at reaktionen skal se sådan ud: (Det er en basisk opløsning, jeg ved jeg derfor skal afstemme OH?-?. Kan i hjælpe mig lidt videre samt til at forstå hvordan afstemningen på højre og venstre skal være i forhold til ladninger ?
5SO2 ?+ 2 MnO4?-
Svar #1
01. august 2016 af Skaljeglavedinelektier
Du mangler lige at skrive Mn2+ - Du har dog stadig fundet de rigtige oxidationstal.
Du ganger på kryds og bruger tallene efter pilene som koefficienter:
Oxidation: S 2 ↑ · 5
Reduktion: Mn 5 ↓ · 2
5 SO2 + 2 MnO4- ----> 5 SO42- + 2 Mn2+
Du bestemmer ladningen på hver side:
Ladning reaktantside: -2
Ladning produktside: -6
Du afstemmer med 4 OH- på reaktantsiden:
5 SO2 + 2 MnO4- + 4 OH- ---> 5 SO42- + 2 Mn2+
Du afstemmer med vand så der er lige mange hydrogen- og oxygenatomer på hver side:
5 SO2 + 2 MnO4- + 4 OH- ---> 5 SO42- + 2 Mn2+ + 2 H2O
Svar #2
01. august 2016 af HFNU (Slettet)
Tak for hjælp Skaljeglavedinelektier.
Jeg prøver virkelig at forstå hvordan ladningen på reaktantsiden bliver -2, og -6 på produktsiden. Jeg tror bare ikke rigtig jeg kan komme frem til det.
Må jeg spørger hvordan du er kommet frem til de 2 resultater? så håber jeg at jeg bedre kan forstå resten
Svar #3
01. august 2016 af Skaljeglavedinelektier
Når man udregner ladningen kigger man på "eksponenten" og på dens fortegn.
Vi starter med at kigge på reaktantsiden:
5 SO2 + 2 MnO4-
Som du kan se, har SO2 ingen ladning, fordi den ingen eksponent har. MnO4- har derimod en ladning, fordi den netop har noget stående som eksponent. Den grønne farve markerer dette. Ladningen er altså -1 for MnO4-. Man ganger dog ladningen med den koefficient, der står foran, hvilket er 2 for MnO4-, hvilket vil sige, at regnestykket for ladningen på reaktantsiden bliver: 5 * 0 + 2 * (-1) = -2.
Det samme gør sig gældende for produktsiden, hvor regnestyket blot bliver: 5 * (-2) + 2 * 2 = - 6.
Den grønne farve i regnestykket markerer eksponenten/ladningen for det enkelte molekyle/ion. Den røde farve markerer koefficienterne.
Svar #4
02. august 2016 af HFNU (Slettet)
Mange tak Skaljeglavedinelektier, det er en virkelig god forklaring.
I forhold ladningen på -2 indsætter man 4OH?- ? for at det skal tilsammen skal give -6 ligesom på produktsiden ??
Svar #5
02. august 2016 af Skaljeglavedinelektier
Ja lige præcis. Ladningen skal være den samme, så man afstemmer med OH- i basiske omgivelser og med H+ i sure omgivelser.
Svar #6
03. august 2016 af HFNU (Slettet)
Mange tak Skaljeglavedinelektier
Det er jeg med på nu, må jeg godt spørger hvorfor man så skal indsætte vandmolekyler ind på produktsiden. Det er lidt forvirrende idet at ladningen er vel -6 på reaktant og produktsiden efter at der er blevet afstemt med OH-? ?
Svar #7
03. august 2016 af Smut1
#6 Prøv at forstille dig, at vi har to røde legoklodser, der sidder sammen og to gule legoklodser, som sidder sammen, skiller vi legoklodserne ad og sætter dem sammen, så de røde- sidder sammen med de gule-, har vi stadigvæk det samme antal røde og gule legoklodser.
Svar #9
03. august 2016 af Smut1
Der må være det samme antal hydrogenatomer og oxygenaomer på reaktantsiden og produktsiden: Derfor afstemmer vi med vand.
Svar #10
03. august 2016 af HFNU (Slettet)
Ok mange mange tak.
Det vil sige at selvom ladningen på reaktantsiden og produktsiden er den samme, så skal antallet af Hydrogenatomer og oxygenatomer også være det samme på begge sider før reaktionen er fuldstændig afstemt?
Skriv et svar til: Oxidationstal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.