Kemi
syre/base
hej!
Kan nogen fortælle mig, hvad e to bilag viser? Det er under emnet syrer/baser.
Svar #2
01. august 2016 af Manu0407 (Slettet)
Jep, sorry, det er jeg med på!
Jeg prøver lige at uddybe:
Er dette korrekt:
Figur 1: En titrerkurve: (hvor man som du siger ser sammenhængen mellem titratoren(NaOH) og ph-værdien) Selve kurven viser hvordan ph-værdien stiger, når der tilsættes 0,1 M NaOH? Og når kurves stiger drastisk betyder det, at ækvivalenspunktet er nået? (Men hvorfor står der Fenolftalein? (jeg ved godt det er indikatoren). Og hvad viser de sorte stiplede linjer?
Og på figur 2: Hvad viser punkterne A, B og C?
Svar #7
All right, tak!
Jeg er stadig meget i tvivl om hvad de tre punkter A, B og C viser på den anden kurve? Jeg gætter på, at B er ækvivalenspunktet? :) Hmmm. Kan det måske være, at fra punkt A til punkt B = syre og fra B til C = base? Eller er jeg helt forkert på den?
Svar #8
01. august 2016 af Smut1
Om der er tale om basisk eller sur opløsning afhænger af ph-værdien, og B er ikke sat ud fra ph 7.
Svar #9
Nå nej, selvfølgelig ikke. Så tror jeg ikke helt, jeg kan gennemskue det......
Svar #10
02. august 2016 af mathon
A, B og C er ikke markeret præcist, hvilket formentlig betyder, at bogstaverne markerer 'områder',
hvilket så er:
A: surt område men med stigende pH ved fortsat tilsætning af base
B: omslagsspringet, hvor pH vokser voldsomt ved lille base-tilsætning
C: blandingens pH-værdi, som nu ligger tæt ved basens pH-værdi, da blandingen nu - ved
fortsat tilsætning af basen - er at betragte som en lettere fortyndet titrator (base).
Skriv et svar til: syre/base
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.