Kemi

Hjælp! Afstemning af reaktionsskema

02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle, 

Nu er det efterhånden en del år siden jeg sidst har haft kemi, hvorfor det al det med reaktionsskemaer samt ligninger er mig meget fjernt. 

Jeg forstår dem simpelthen ikke! 

HVORDAN gør man? 

Nogle som har mulighed for at uddybe hvordan man er kommet frem til nedenstående? 

CH4+2O2 --> Co2+2H2O


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der er tale om en fuldstændig forbrænding, hvor der kun dannes vand og carbondioxid. 


Svar #2
02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

#1

Der er tale om en fuldstændig forbrænding, hvor der kun dannes vand og carbondioxid. 

Jeg tror at du har misforstået mig. Jeg er på basisniveauet - jeg vil gerne vide hvordan man er kommet frem til det der står bag pilen :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. september 2016 af ElMalek

Der skal være lige mange af atomerne på begge sider af pilen.

CH4 + O2 --> CO2 + H2O

Vi starter med at tælle atomerne på begge sider. Vi har et carbon-atom på begge sider, denne del af reaktionen er altså afstemt. Det næste atom er oxygen; på venstre side har vi O2, dvs. to oxygen-atomer og på højre side har vi O2 + et sidste oxygen-atom fra vandmolekylet - dvs. tre oxygen-atomer; her er der altså ikke afstemt. Før vi indsætter koefficienter ser vi på det sidste atom, nemlig hydrogen. På venstre side har vi H4 altså 4 hydrogen-atomer, og på højre side har vi H2 dvs., to hydrogen-atomer - her er der heller ikke afstemt.

CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O

Ved at indsætte koefficienten 2 foran O2 fås 4 oxygen-atomer på venstre side. På højre side vil vi gerne have 4 hydrogen-atomer og ligeledes 4 oxygen-atomer, så vi indsætter koefficienten 2 foran vandmolekylet. Nu er der lige mange af atomerne på begge sider. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg forstod dit spørgsmål som:

De her to reagerer: CH_4+O_2\rightarrow

Hvordan ved jeg, hvad der skal stå på den anden side af pilen, og hvilke koefficienter skal der skrives ind.

Ved en fuldstændig forbrænding dannes der kun CO2 og H2O. Herved ved du, hvad der skal stå på den anden side af reaktionspilen. Herefter skal du bare have det til at gå op. 


Svar #5
02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

#3

Der skal være lige mange af atomerne på begge sider af pilen.

CH4 + O2 --> CO2 + H2O

Vi starter med at tælle atomerne på begge sider. Vi har et carbon-atom på begge sider, denne del af reaktionen er altså afstemt. Det næste atom er oxygen; på venstre side har vi O2, dvs. to oxygen-atomer og på højre side har vi O2 + et sidste oxygen-atom fra vandmolekylet - dvs. tre oxygen-atomer; her er der altså ikke afstemt. Før vi indsætter koefficienter ser vi på det sidste atom, nemlig hydrogen. På venstre side har vi H4 altså 4 hydrogen-atomer, og på højre side har vi H2 dvs., to hydrogen-atomer - her er der heller ikke afstemt.

CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O

Ved at indsætte koefficienten 2 foran O2 fås 4 oxygen-atomer på venstre side. På højre side vil vi gerne have 4 hydrogen-atomer og ligeledes 4 oxygen-atomer, så vi indsætter koefficienten 2 foran vandmolekylet. Nu er der lige mange af atomerne på begge sider. 

Tusind tak for dit uddybbende svar, jeg kan dog stadig ikke få det til at give mening. Du skriver: "Ved at indsætte koefficienten 2 foran O2 fås 4 oxygen-atomer på venstre side" - Jeg kan kun tælle tre? 
Jeg beklager de måske dumme spørgsmål, men jeg er helt fortabt. 


Svar #6
02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

#4

Jeg forstod dit spørgsmål som:

De her to reagerer: CH_4+O_2\rightarrow

Hvordan ved jeg, hvad der skal stå på den anden side af pilen, og hvilke koefficienter skal der skrives ind.

Ved en fuldstændig forbrænding dannes der kun CO2 og H2O. Herved ved du, hvad der skal stå på den anden side af reaktionspilen. Herefter skal du bare have det til at gå op. 

Hvad mener du med en 'fuldstændig forbrænding'? Jeg beklager, men jeg er altså kun på et ret lavt nievau hvad angår kemi, så jeg skal have uddybet tingene en ekstra gang :)
 


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. september 2016 af sjls

#5

Hvis du har O_2 er der jo to oxygenatomer.

Hvis du så tilføjer koefficienten 2 foran, står der 2O_2, dvs. to gange to oxygenatomer, så fire oxygenatomer i alt.


Svar #8
02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

#7

#5

Hvis du har O_2 er der jo to oxygenatomer.

Hvis du så tilføjer koefficienten 2 foran, står der 2O_2, dvs. to gange to oxygenatomer, så fire oxygenatomer i alt.

Aha, tusind tak for uddybbelsen! Kan du evt. uddybe hvordan man er kommet frem til resultatet bag pilen? :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvad mener du med "hvordan man er kom kommet frem til resultatet bag pilen" ? Er det i relation til de koefficienter, der står der, eller hvorfor man netop har CO2 og H2O som produkter?


Svar #10
02. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

Det sidste :-)

Brugbart svar (0)

Svar #11
02. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er netop, fordi der er tale om en fuldstændig forbrænding. Carbonhydridet methan vil, så længe ilt f.eks. ikke er en begrænsende faktor, brænde ved en fuldstændig forbrænding. Ved en fuldstændig forbrænding dannes der intet andet end vand og carbondioxid, hvilket også gør det lugtfrit. En forbrænding er desuden en redoxreaktion. I reaktionenen oxideres carbon, mens oxygen reduceres. 


Skriv et svar til: Hjælp! Afstemning af reaktionsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.