Matematik

Brøk spørgsmål

16. september 2016 af MMLL13 - Niveau: B-niveau

I min matematikbog står der: vi vil reducere udtrykket:   k=\frac{3a}{8b} - \frac{5a}{6b} 

Fællesnævner for de to brøker er et tal, de to nævnere går op i, og vi kan bruge 24b.

Mit spørgsmål er så: hvorfor vælge 24? Hvorfor ikke vælge 2? Det går jo også op i både 6 og 8..

Jeg er ikke så stærk i det med brøker, så håber nogen kan svare lidt uddybende :-)

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. september 2016 af mathias1997

Hvis du vælger 2b, skal tællerne divideres, så man risikerer at få decimaltal i tælleren. Det er derfor nemmere at finde en fællesnævner, hvor man ikke behøver at dividere i tælleren, men kan gange op i stedet. Så kan man altid reducere brøken senere.

Brugbart svar (1)

Svar #2
16. september 2016 af mette48 (Slettet)

et tal, de to nævnere går op i

8*3=24 og 6*4=24

jeg tror du har misforstået "at gå op i"

for at et tal a går op i et andet tal b skal man kunne divedere b med a uden at der bliver rest

For at kunne lægge to brøker sammen skal man forlænge dem så de får samme nævner.

Når man forlænger en brøk, ganger man med samme tal i tæller og nævner.

Man skal finde to ens nævnere, der kan fås ved at gange med tal så man får samme nævner i de to brøker.

k=(3*3a) / (3*8b) - (4*5a) /(4*6b) =9a/24b - 20a / 24b

Håber det hjælper lidt.

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. september 2016 af mathon

Fællesnævner er mindste fælles multipla af nævnerne = produktet af de fælles primfaktorer i den højeste potens, de forekommer i hver nævner.

8b=2^3\cdot b
              6b=2\cdot 3\cdot b

mfm(8b,6b) = 2^3\cdot 3\cdot b=8\cdot 3\cdot b=24b

Svar #4
16. september 2016 af MMLL13

Mange tak, så forstår jeg.. 

I min bog står der så (efter man har fundet fællesnævneren 24b) at man forlænger den første brøk med 3 og den anden med 4, så det bliver \frac{9a}{24b}-\frac{20a}{24b} 

Hvorfra ved jeg at det er hhv. 3 og 4 jeg skal gange tæller og nævner med? Hvor kommer de tal fra?

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. september 2016 af mette48 (Slettet)

Nævneren 8b skal forlænges til 24b, dette gøres ved at gange 8b med 3

6b skal ganges med 4 for at nævneren bliver 24b

Svar #6
16. september 2016 af MMLL13

Super. Tusind tak for hjælpen, Mette48 :)

Skriv et svar til: Brøk spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.