Matematik
find den afledte af 3log5 8x)
Hej
Hvordan finder jeg f'(x), når 
På forhånd tak
Svar #4
02. oktober 2016 af Jegvedingenting
Det vil jeg prøve, men ved du hvad vores 3-tal foran log er? Hvad den kaldes?
Svar #5
02. oktober 2016 af Capion1
Find den afledede funktion af ln x og gang til sidst med 3/ln 5
3 tallet foran er en konstant og følger med, når man differentierer.
Svar #7
Er det korrekt?
Jeg har ladet 3 tallet stå foran vores differentierede form af logx i nævnreren:
Svar #8
02. oktober 2016 af AMelev
log(5)? Der er tale om ln ikke log.
3 og ln(5) er begge tal, så 3/ln(5) er også et tal, som bare "følger med", når du differentierer.

Så kan du bruge reglen om at gange brøker, hvis du synes, du vil gøre mere ved den.
Svar #9
Der står jo log(5) i #0.. men det var muligvis en tastefejl fra min side, mente ln(5).
Men hvis jeg så skal finde f'(8), skal 8 så bare indsættes på x's plads og så differentieres på samme måde?
Tænker på om det ikke bliver to konstanter vi ender med at skulle differentiere, og en konstant differentieret giver jo 0, er det korrekt?
Svar #10
02. oktober 2016 af Capion1
Funktionen hedder så
f (x) = 3·(ln 5)·x ?
f (x) = 3·(ln 5)·ln x ?
f (x) = 3·(ln 5)·log10 x ?
Svar #11
02. oktober 2016 af AMelev
i #0 står ikke log(5), men log5(x). log5 er den logaritmefunktion, der er den omvendte til eksponentialfunktionen 5x. Der findes en logaritmefunktion loga til hver eneste eksponentialfunktion ax, men normalt bruger vi kun to, nemlig titalslogaritmen log (omvendt til 10x) og den naturlige logaritme ln (omvendt til ex). Hvis vi bliver udsat for loga med grundtal, der ikke er e, omskriver vi den til ln, som #1 angav: 
f '(8) bestemmes ved at indsætte 8 på x's plads i dit udtryk for f '(x).
Der står ikke (f(8))', som ganske rigtigt giver 0.
Skriv et svar til: find den afledte af 3log5 8x)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.