Bioteknologi

kromatografi af aminosyrer hjælp til diskussion nogle opgaver

04. oktober 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: A-niveau

Diskussion

1. udregn Rf-værdien for hver enkelt amniosyre og for hver plet i blandingen af aminosyrer

2. hvilke aminosyrer findes i blandingen

3. diskuter for hver enkelt aminosyre størrelsen af Rf-værdien i forhold til aminosyrens opbygning: tegn hvaer af aminosyrerne, se på forholdet mellem hydrofile og hydrofobe grupper i aminosyrens radikal

4. lav en sammenligning mellem de forskellige aminosyrer med hensyn til opbygning og Rf-værdi

____________________________________________________________________________

det jeg ikke forstår ved opgaverne

??opgave 1: ved at udregne rf værdien skal man som jeg har forstået det måle afstanden fra det sted hvor man har  afsættet en dråbe af aminosyrens opløsning til hvor langt aminosyren løber op til

opgave 2: jeg går udefra at den ukendte aminosyre som hedder A og som er den sidste prik, som vi har kaldt A6, er nok den samme aminosyre som den aminosyren nr 2, som jeg har kaldt  A2

opgave 3: det kan jeg først løse den efter jeg har løst 2

opgave 4: det samme som ovenover

har virkelig brug for hjælp ellers kan jeg ikke komme videre!

jeg vedhæfter resultatet for vores forsøg, et billede, af TLC-papiret med aminosyrens opløsninger osv.

På forhånd tak

Vedhæftet fil: IMG_2243[1].JPG

Svar #1
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

det vil være dejligt med noget hjælp... det haster lidt


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Rf = (Plettens afstand fra startlinje) / (Væskefrontens afstand fra startlinje) 

Er A6 din referenceprøve? 

Hvis et stof i blandingen har samme Rf-værdi som referenceprøven, tyder det på, at de to stoffer er ens. 

Du kunne måske med fordel læse: http://www.biosite.dk/leksikon/tyndtlagskromatografi.htm


Svar #3
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

mit problem er bare at jeg ikke har målt afstanden da vi udførte forsøget og ved ikke helt hvad jeg skal gøre!!! kan så ikke lave opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det kan jeg af gode grunde ikke hjælpe med. Du kan måske få nogle data fra nogle klassekammerater eller prøve at estimere det ud fra dit billede. Den sidste er ikke at foretrække. 


Svar #5
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

ja det bliver eg nødt til tak... havde et spørgsmål omkring noget andet det ville være fedt hvis jeg kunne få hjælp til det det handler om en peptid som jeg skal tegne strukturformel for og skrive hver aminosyres navn, jeg har prøvet at tegne den jeg vedhæfter lige en fil så i kan se. det jeg så har svært ved er at  se hvilken aminosyrer det er

Tak på forhånd

Vedhæftet fil:opg 2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du deler peptidet forkert op og skriver strukturformlerne forkert op på denne baggrund. Du mangler også navnene. 

Som jeg lige hurtig ser de,t er der tale om aminosyrerækkefølgen - tjek det selv efter: Ala-Ser-Gly-Ser. 


Svar #7
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

nu har jeg rettet det.. vedhæfter lige en fil så i kan se om det er rigtigt eller ej

Vedhæftet fil:opg 2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du har delt dem rigtig op den her gang, men du har ikke tegnet strukturformlerne korrekt. Du kan ikke tegne strukturformlerne rigtigt, hvis du prøver at tegne det som et sammenhængende peptid. 


Svar #9
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

hvordan gør man det!


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at se her: https://da.wikipedia.org/wiki/Aminosyre#/media/File:Tablica_aminokiselina.jpg

Du glemmer blandt andet OH-grupper og hydrogenatomer rundt omkring. 


Svar #11
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

nu har jeg lavet det om som du sagde jeg vedhæfter lige et billede

Vedhæftet fil:IMG_2255[1].JPG

Brugbart svar (0)

Svar #12
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er korrekt nu. Jeg mener også, at måden som aminosyrerne, særligt ved glycin, er bedre skrevet op ved wikipedia fremfor, hvordan din opgave viser det. 


Svar #13
05. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

der er nogle diskussions spørgsmål som jeg gerne vil have hjælp til

vi har beregnet Rf-værdien for hver de enkelte aminosyre og er så kommet frem til at leucin og Phenylalanin har den samme Rf-værdi så de må være den ukendte blanding? eller hvad


Brugbart svar (0)

Svar #14
05. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er ofte lidt (meget) svært at give et ordenligt svar til en øvelse, man ikke kender. 


Svar #15
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

hej jeg har brug for hjælp til at nogle opgaver, som har noget at gøre med et forsøg, kromatografi af aminosyrer, hvor vi havde et ukendt aminosyrer som vi har kaldt A og vi kan se på vores resultater at leucin og asparginsyre begge har den samme farve og har steget ens, opgaver som jeg har brug for hjælp til lyder..

1) diskuter for hver enkelt aminosyre størrelsen af Rf-værdien i forhold til aminosyrens opbygning, se på forholdet mellem hydrofile og hydrofobe grupper i aminosyrens radikal

2) lav en sammenligning mellem de forskellige aminosyrer med hensyn til opbygning og Rf-værdi

jeg vedhæfter mine Rf-værdier og i opgave 2 med hydrofobe og hydrofile grupper har det ikke noget at gøre med at hvis f.eks opløsning stiger er den hydrofob og hydrofil stiger opløsningen ikke så meget.

det haster lidt...

tak på forhånd

Vedhæftet fil:Dokument1.docx

Skriv et svar til: kromatografi af aminosyrer hjælp til diskussion nogle opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.