Dansk
Hvad vil det sige at blive opdraget med kæft, trit og retning?
Hvad vil det sige at blive opdraget med kæft, trit og retning?
Svar #4
05. oktober 2016 af Stygotius (Slettet)
Ja, for langt de fleste er det meget negativt.
Det betyder at blive opdraget med streng disciplin og med at det er Far og Mor der bestemmer og at man bare skal holde sin kæft.
De findes faktisk stadig nogle der mener at børn bare skal gøre som der bliver sagt.
Svar #7
06. oktober 2016 af Capion1
# 5
Ment som en morsomhed, - og dog? :
Et sted imellem rundkredsen herhjemme år 1970 og Kina under Mao Tse-tung.
Men hvor imellem er svært at placere for den ideelle opdragelse.
Det er blot bemærkelsesværdigt, at lærerne i dag får tærsk af elever og forældre, og at så mange børn
og unge beskæftiger psykologer som aldrig før. At så mange har teenagekvaler og er på nær fast psykopharmaka. Der e r noget galt ! Har forældrene forsømt noget, er uddannelsessystemet gået pædagogisk fallit? Aldrig har valgmulighederne - og dermed usikkerhed for fremtiden været større.
Hvordan ville man selv gerne opdrages i dét morads? Jeg er sikker på, at børn og unge s a v n e r
et sæt forældre og et sæt lærere og pædagoger, som tør sige, at sådan vil vi gerne ha' det.
Svar #8
06. oktober 2016 af Soeffi
#0 Hvad vil det sige at blive opdraget med kæft, trit og retning?
I hæren skulle man holde kæft, trit og retning. Med hensyn til opdragelse betyder det, at man bliver opdraget til at adlyde.
Svar #9
06. oktober 2016 af Capion1
# 8
"skulle" - ja, dengang. I dag, når officeren råber: "S K Y D !", melder den menige tilbage: "Skal lige høre min facebookgruppe ad ! ".
Svar #10
06. oktober 2016 af Stygotius (Slettet)
Ja, jeg havde det på fornemmelsen da han åbnede sin mund
Denne capion1 er en børne-oversergent i en sølle forklædning.
Ja børn skal have faste rammer, ikke?
Måske var det en hel del bedre at lære børn at sætte deres egne grænser.
Forældre, lærere og pædagoger skal ifølge disse ækle smådiktatorer bare kunne sige til børn "Sådan vil vi have det" -uanset hvad du mener. - "Hvorfor må jeg ikke det?" - "Fordi jeg siger det"
Har han allerede glemt hvad den slags førte til i 30erne -syd for grænsen.
Han og ligesindede skulle tage og læse Sigurd Hoels essay "Om Nazismens oprindelse".
A.S.Neil siger i sin bog om Summerhill "Hvorfor skulle et barn dog adlyde? - Udelukkende for at tilfredsstille de voksnes behov for magt."
Disse skjulte børnehadere er hundrede gange værre end de autoritære forældre, der bare ikke ved bedre.
Man væmmes ved dem og tænker på hvordan de optræder over for deres ægtefæller.
Thomas Sigsgaard har sagt det bedste der endnu er sagt om bøm: "Et vanskeligt barn er et barn der har det vanskeligt"
Svar #11
07. oktober 2016 af Stygotius (Slettet)
Ja, capion1 Det er da også rigtigt. Forældre og børn er lige som officerer og soldater.
Skriv et svar til: Hvad vil det sige at blive opdraget med kæft, trit og retning?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.