Fysik

Fysik

06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Nogen der har nogen gode emner til til rapport skrivning af fysik .
Der er næsten frit valg .

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2016 af Jegvedingenting

Relativitetsteorien?


Svar #2
06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

Kunne være en mulighed ja. Tror du man kan skrive 4 sider om det

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. oktober 2016 af Jegvedingenting

Hvor mange sider skal du minimum skrive, 4? Så, ja, sagtens!


Svar #4
06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

4.5 side ??

Brugbart svar (1)

Svar #5
06. oktober 2016 af Jegvedingenting

I relativitetsteori kan du skrive rigtig rigtig mange sider. Der findes nemlig rigtig meget om det, hvilket gør det til et godt emnevalg. Der er masser af materiale til det, og emnet er personligt rigtig spændende.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2016 af apricotx

Der er SÅ meget at vælge mellem:

- relativitetsteori (der sker sære ting med tiden, når hastigheden nærmer sig lysets hastighed)

 - kvantemekanik (elektroner og andre små partikler opfører sig seriøst mærkeligt)

- linser (f.eks. hvordan linsen i dit øje gør, du kan se skarpt, hvordan briller og kontaktlinser virker)

- regnbuen (hvorfor ser vi en regnbue, hvis vi har sollyset i ryggen, og der er vand i luften foran os)

- solsystemet (eller noget andet i rummet, sorte huller måske, Big Bang, om Solen eller om andre meget større stjerner)

- atombomber (hvad er en atombombe, og hvorfor er den så hulens kraftig)

Eller du kan blive lidt mere hverdags minded og skrive om det bord, du måske sidder ved:

Hvordan er atomernes opbygning i forskellige materialer?


Svar #7
06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

Tak for svar .

Har tænk lidt på elektricitet?
Tror du det er et svær emne . Vh

Brugbart svar (0)

Svar #8
06. oktober 2016 af apricotx

Niks! Altså at det ikke er for svært. :-)

Prøv at finde litteratur ment til gymnasiet, hvis du ikke er alt for matematikforskrækket (matematikken er ikke så slem for ellære).

Hvad med noget om kredsløb? Kirchhofts lov? Ohms lov? Serie- og parallelforbindelser?


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. oktober 2016 af Jegvedingenting

#8

Hej, har sendt dig en besked angående el. :)


Svar #10
06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

Jeg skal lave 2 rapporter på 4 sider .

Det er niveau.

Svar #11
06. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

E niveau

Brugbart svar (1)

Svar #12
06. oktober 2016 af Jegvedingenting

Så, synes jeg du skal vælge noget du vil lære lidt mere om også skrive om det. Personligt synes jeg at el i sig selv er kedeligt, så det ville jeg ikke skrive rapport om, men man er forskellig :D

Men noget et lettere og dog rigtig spændende emne vil være "global opvarming" og undersøge hvad der forårsager dette. Det tror jeg faktisk vil være godt, da man ikke umiddelbart bare kan svare kort på hvorfor det skyldes det og det.

Et andet emne kunne være "grøn energi" og komme ind på de forskellige former for energi, fx vind energi og skrive hvordan de fungerer osv..


Svar #13
07. oktober 2016 af rune1982 (Slettet)

Wau. Rigtig god ide.


Det vil sige at el ikke er et let emne ?

Brugbart svar (0)

Svar #14
07. oktober 2016 af mette48

el er et lige så godt emne som så meget andet. Du styrer jo selv hvad du vælger at skrive om inden for emnet.

et forslag;

en transistorradeo kan enten få spænding fra en stikkontakt eller fra batterier.

beskriv hvad der sker med 220 v vekselstrøm fra stikkontagten for at den kan bruges på samme måde som de 4*1,5 v jævnstrøm fra 4 elementer.

der må ske noget undervejs, men hvad.

Tager man det trin for trin kan trinnene beskrives med forsøg af forskellig slags.


Skriv et svar til: Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.