Fysik

centrifugal- og tyngdekraften

29. oktober 2016 af hannah2010 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen 

Hvorfor er tyngdekraften lig med centrifugalkraften. (m*g=m*v^2/r)

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er normalt ikke tilfældet. Du må beskrive situationen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. oktober 2016 af hesch (Slettet)

#0:  Du spørger hvorfor . . . ,  men kan i stedet spørge hvornår . . .

Kører du fx i en rutchebane gennem et loop med radius 5m, og tyngdeaccelerationen er 9.82 m/s2, kan du simpelthen regne det ud:

m*g = m*v2/r  →

g = v2/r   →

v = √( 5*9.82 [m2/s2] ) ≈ 7 [m/s]

Så det har ikke noget med "hvorfor" at gøre, men om under hvilke omstændigheder det gælder.

Svar #3
31. oktober 2016 af hannah2010 (Slettet)

Altså jeg skrev i min rapport "kombination af tyngdekrafteen og centripetalkraftn isoleres således: 

m*g=m*v^2/r
g=v^2/r

osv. 

Men så spurgte min lærer om hvorfor der er en kombination og jeg vil bare spørger om der er nogen af jer andre der ved det. 

Svar #4
31. oktober 2016 af hannah2010 (Slettet)

Min lærer spørger hermed hvorfor vi kombinere kræfterne sammen 

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du har ikke beskrevet situationen. Er det et loop på en rutchebane? Er det et pendul? Er det en karusel? Er det en bil, der drejer? Det er en vigtig oplysning for, at vi kan hjælpe dig.

Svar #6
02. november 2016 af hannah2010 (Slettet)

Et loop

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Når vognen kommer op i toppen af loopet, vil tyngdekraften få vognen til at falde ned, hvis ikke centrifugalkraften kan holde den på plads. Det kræver, at størrelsen af centrifugalkraften er mindst lige så stor som størrelsen af tyngdekraften, gerne større. Derfor får man at m*v2/r ≥ m*g. Det, du oprindelig spurgte om, er grænsen for, at vognen ikke slipper loopet og falder ned. Kører man hurtigere, klarer man turen, kører man langsommere, falder man ned.

Skriv et svar til: centrifugal- og tyngdekraften

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.