Matematik
Parametersering vs Parameterfremstilling
Hej, jeg har nogle spørgsmål angående parametersering og parameterfremstilling af en funktion i en variabel, og derudover så har jeg lidt svært ved at forstå konceptet bag parametersering og parameterfremstilling, så ret mig endelig hvis jeg skriver noget forkert..
1) Er det rigtigt forstået at når vi taler om en parametersering, så er det et punkt på en graf f(x) som gøres afhængig af en parameter?
2) Og når vi taler om en parameterfremstilling, så er det et enkelt linjestykke mellem to punkter på en graf f(x) som gøres afhængig af en parameter?
3) Såfremt ovenforstående antagelser er rigtige hvordan laver man så en parameterfremstiling for hele grafen og ikke bare et enkelt linjestykke mellem to punkter på grafen?
4) Skal man lave en parametersering før man kan lave en parameterfremstilling?
Svar #1
30. oktober 2016 af AMelev
Ordene bliver ofte brugt i flæng, og i praksis er der da heller ikke ikke forskel.
Parametrisering er processen, hvor punkter beskrives vha. parametre. En generel parametrisering, hvor alle punkter beskrives vha. en eller flere parametre, har parameterfremstillingen som slutresultat.
Se evt. dette link.
Svar #2
30. oktober 2016 af Yipikaye
Så Parameterfremstillingen er altså slutresultatet af samtlige parametriserede punkter eller parameterfremstillede linjer?
Hvis dette er sandt hvordan laver man så en parameterfremstilling ud fra en generel betragtning. Tager man alle parameterfremstilinger dvs. linjestykker mellem punkterne og lægger dem sammen eller hvad?
Svar #3
Man beskriver punkt-koordinaterne ved parametre - se linket i #2, der er mange eksemper, eller søg med Google.
Svar #4
Hej igen. Har tænkt lidt over hvad parametersering/parameterfremstilling er siden i eftermiddags, og er nået frem til at parameterfremstillinger for en given graf udgør tabelværdier. Hvis en vilkårlig graf består af f.eks 25 punkter, så vil der være 24 rette ligninger, som kan fremstilles ved hjælp af en parameter. Disse 24 parameterfremstillinger udgør så en tabel som ved indsættelse af en t - værdi giver stedkoordinaterne x og y.
Jeg ved ikke om jeg har forstået det nu, såfremt jeg har eller ikke har, vil jeg gerne have besked.
Svar #6
Ja jeg har kigget på det der er i linket og forstod det ikke helt.
Svar #7
Jeg ville også helst holde mig til kartesiske koordinater fremfor polære koordinater.
Svar #8
Det er ikke så afgørende - det afgørende er, at du får hele kurven beskrevet ved en parameterfremstilling, hvor parametrene gennemløber et interval - altså ikke enkeltpunkter.
Svar #9
Hvis man skal have hele kurven beskrevet ved en parameterfremstilling skal man så lave regression dvs man betragter parameteren som værende den uafhængige variabel og stedkoordinaten x som værende den afhængige variabel.
Svar #10
Jeg tror, kommunikationen er røget af sporet, hvor jeg har svaret på det, jeg troede, du spurgte om, men det var måske slet ikke det.
Jeg troede, du spurgte helt generelt, men nu lyder det, som om du har en helt konkret opgave.
Hvis det er tilfældet, synes jeg, du skal lave en ny tråd og være helt specifik med dit spørgsmål.
Skriv et svar til: Parametersering vs Parameterfremstilling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.