Matematik
Hjælp til at aflæse a og b ud fra en eksponentiel graf
Hej
Er der nogle, der kan hjælpe mig med at aflæse begyndelsesværdien altså skæringen med y-asken på vedhæftede graf?
Og, når vi går 1 hen ad x-aksen, hvor meget går vi så op eller ned? (a-værdien)
Jeg synes det er lidt svært at aflæse a og b s på vedhæftet graf.
På forhånd tak
Svar #1
04. november 2016 af AMelev

Den blå graf skærer midt mellem 2 og 4, så bblå = ....
Den røde graf skærer midt mellem 2 og bblå, så brød = ...
Mht. a, er det lidt mere besværligt.
Du har misforstået betydningen af a. Det, du skriver, gælder kun for lineære funktioner, og det er disse helt klart ikke.
Jeg gætter på, at figuren viser grafer for to eksponentielle funktioner, og for disse gælder, at når du går 1 til højre skal du gange y-værdien med a.
På den blå graf kan du godt aflæse y1 = fblå(1) = 2, dvs. at da du gik en til højre fra 0 til 1, skal du gange y0 = fblå(0) = bblå med a, så y1 = y0·a, hvoraf du så så kan bestemme a.
På den røde graf kan du aflæse frød(-1) og så benytte samme fremgangsmåde, når du går 1 til højre fra -1 til 0.
Svar #2
04. november 2016 af annahansen2 (Slettet)
#1 tak
Hvad med den anden graf - på vedhæftet billede.
Hvis vi ser på den voksende og aftgende funktion,,
Voks: b= 3
Aft: b = 15
Men hvad med a, hvilke punkter (x1,y1) og (x2,y2) kan jeg bruge for at beregne a?
Voks: a = 2
Aft: a = 0,7
Jeg er med på, at a også står ude i venstre side, men jeg vil helst vide, hvordan jeg kan finde punkterne, så jeg kan bestemme a selv.
På forhånd tak.
Svar #3
Grafen
Svar #5
04. november 2016 af AMelev
Du skal kigge efter et pænt punkt.
Ved den blå graf kan du også lade x gå fra 0 til 1.
Ved den grønne graf kan du lade x gå fra 0 til 2. Der går du 2 trin til højre og skal altså gange med a 2 gange, dvs. gange med a2.
NB! Den røde regnes normalt ikke med som eksponentiel udvikling, da den allere hører under lineære funktioner. Almindelivis er kravet ved eksponentielle funktioner, at b > 0 samt a > 0 og a ≠ 1.
Svar #6
#5 Tak for hjælpen.
Jeg tror, at jeg laver en graf og viser hvad der forstås ved a og b.
Skriv et svar til: Hjælp til at aflæse a og b ud fra en eksponentiel graf
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.