Kemi

Hvad skal jeg gøre

05. november 2016 af Sneharusha (Slettet) - Niveau: A-niveau

I denne opgave er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Jeg tænkte til at starte med at plotte dem ind og se om det er 0., 1. eller 2. orden, men på den måde finder man jo ikke fra hver af reaktanternes orden. Nogle, som kan hjælpe?

Skærmbillede 2016-11-05 kl. 00.02.31.png


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. november 2016 af Heptan

Du behøver ikke at plotte det. Du kan bare se på tallene. Fx, undersøg hvad der sker med begyndelseshastigheden når [S2O82-] fordobles. Hvis der ikke sker noget er reaktionen af nulte orden mht. persulfat. Hvis den fordobles er den af første orden mht. persulfat, og hvis den bliver 22 = 4 gange større, er den af anden orden.


Svar #2
05. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

Når  [S2O82-] fordobles forøges begyndelseshastigheden, når koncentrationen falder til 0,038 M stiger begyndelseshastigheden stadig væk. Men udfra det kan jeg så sige hvilken orden det er?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. november 2016 af Heptan

Ja. Hvis der ikke sker noget er reaktionen af nulte orden mht. persulfat. Hvis den fordobles er den af første orden mht. persulfat, og hvis den bliver 22 = 4 gange større, er den af anden orden.


Svar #4
05. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

I forhold til perssulfat starter det ud med 0,038 M hvor hastigheden er 1,5·10^-5, hvorefter koncentrationen fordobles 0,076 M med hastigheden 2,8·10^-5. Tilsidst falder koncentrationen tilbage til 0,038 M hvor hastigheden bliver 2,8·10^-5. 

Der er ingen sammenhæng mellem talene, så jeg kan ikke sige om det 0., 1. eller 2. orden. Tænker jeg helt forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. november 2016 af Heptan

Du skal tænke på at reaktionen måske også afhænger af [I-], så det er en god idé at sammenligne data hvor [I-] er den samme.


Svar #6
05. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

Jeg forstår det ikke :/


Svar #7
05. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

Eller tror måske jeg forstod det. Jeg skal kigge på persulfat når [I-] har en konstant værdi og omvendt. 
I forhold til  iodid må der være en lineær sammenhæng, så dvs. der er tale om 1. orden, men jeg ved ikke rigtigt med persulfat. Kan du hjælpe.


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. november 2016 af Heptan

De er begge af 1. orden


Svar #9
05. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

Mange tak, men hvordan kan du se at persulfat er af første 1. orden?


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. november 2016 af Heptan

Når [S2O82-] fordobles ved den samme [I-], så fordobles begyndelseshastigheden.


Svar #11
06. november 2016 af Sneharusha (Slettet)

1,5 til 2,8 er vel ikke en fordobling.


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. november 2016 af Heptan

Joohh det er. Man kan ikke forvente perfekte resultater når man går i laboratoriet.


Skriv et svar til: Hvad skal jeg gøre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.