Dansk

Skal skrive et digt!!

05. november 2016 af Cec1234 - Niveau: 8. klasse

Jeg skal skrive et digt og jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har skrevet det her:

jeg ved det kan være svært

men du skal nok få det lært

Ved ikke hvad jeg skal skrive nu. Hvis i har nogle ideer så kom med dem :)))

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2016 af ampelfrau (Slettet)

hvilke tanker har du gjort dig - hvad skal digtet handle om?

hvad er det, der kan være svært?

bestem dig for et tema/emne - lav en brainstorm/liste med rimord, der lige falder dig ind, og som falder ind under emnet

Svar #2
06. november 2016 af Cec1234

jeg tænkt over det måske skal handle om natten. Når man skal sove tænker man meget over tingene er sådan noget. Indtil videre har jeg skrevet det her:

nattehimlens stjerne

lyser i det fjerne

når mørket falder på

går byen i stå

dagen er omme

og jeg træder ind i en tidslomme

jeg ved

det vil vare en evighed  

I må meget gerne give feedback eller hvis i har nogle ideer til hvad jeg kan skrive nu, må i også meget gerne skrive det:)) 

Brugbart svar (0)

Svar #3

jeg synes, at det er et rigtigt fint digt, du har skrevet - det handler konkret om natten og så et lille tvist af noget abstrakt til sidst :)

jeg synes egentlig ikke, at det behøver at være længere, men det skal måske være af en bestemt længde?

måske kan du skrive noget med: jeg lader mig rive med af søvnens malstrøm ...

og så skrive noget om, hvad du ser/oplever/drømmer der

og til sidst vågner du - måske?

Svar #4

Tak :)) Har du nogle ideer til hvad jeg kan skrive nu?

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. november 2016 af Stygotius (Slettet)

Du overholder slet ikke rytmen i digtet. Versefødderne er kaotiske.

Det begynder at gå galt i linje 5 og 6.

Svar #6

linje 5 og 6 er også en ny stofe men det kan godt være det stadig ikke passer?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Linje 5 og 6  er ikke opstillet som en strofe for sig selv, og rytmen er stadig hulter til bulter og falder over sine egne ben som en fuld mand.

Brugbart svar (0)

Svar #8

det sludder skal du overhovedet ikke tage dig af - der findes mange forskellige former for digte fx prosadigte

"Prosadigte har ikke faste mønstre (rim), men gør i stedet for brug af andre lyriske virkemidler, som rytme, klang og sproglige billeder. Prosadigte er fortællende digte – kan også beskrives som en lille historie. Digtet er skrevet i strofisk form med et ens eller forskelligartet antal verselinjer." wikipedia

skriv du endelig løs, sådan som ordene nu kommer til dig dig, så skal din dansklærer nok tage sig af "kritikken"

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du kan selv vrøvle.  Du aner tilsyneladende ikke hvad et digt er.

Der er nogle der tror at et digt bare er nogle få linjer skrevet under hinanden.

Der er netop ikke tale om nogen "rytme" her. Der er ikke tale om noget koncentreret sprog. Det er ting der er karakteristiske for ethvert digt.

Der er et forsøg på en metrik, men den er kaotisk og til tider komisk.

Linjen "og jeg træder ind  i en tidslomme" vælter f.eks. alt hvad der forsøges på af  rytme.

Skriv et svar til: Skal skrive et digt!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.