Matematik

Statistik, hvilken test?

06. november 2016 af hjalfdan (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har 2 datasæt jeg vil sammenligne for statistisk ensartethed/forskel.

der er 9 tal i hver række, lad os sige at det er prøve resultater der er målt et indhold i, hvor der er afprøvet 2 forskellige pH værdier, nu vil jeg gerne påvise at der ER forskel, eller der IKKE er forskel.

Hvilke statistiske test skal jeg anvende til dette? gerne udført i excel.

Mvh Bjarne

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2016 af jantand

Hvad med en t -test?

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2016 af Therk

Er alle dine målinger foretaget på det samme sample?

Svar #3
06. november 2016 af hjalfdan (Slettet)

Nej det er 9 forskellige prøver der er analyseret i 2 forskellige pH værdier.

Svar #4

Hvad med en t -test?

Øhh ja, men hvilken af dem?

Brugbart svar (0)

Svar #5

http://www.excel-easy.com/examples/t-test.html

Svar #6

http://www.excel-easy.com/examples/t-test.html

Hej, se ja det er egentligt grunden til at jeg spørger, for hvis jeg kigger på et flowsheet jeg har angående statistik og tests, så deler den sig hvor der spørges om det er en prøve der analyseres flere gange eller flere prøver der analyseres en gang,-?? altså enten en Ftest efterfulgt af en Ttest (som du foreslår) men der hvor der står flere prøver der analyseres en gang, så siger det parrede sammenligninger altså Ttest parvis dobbelt stikprøve for middelværdi. jeg har 9 prøver (3 dobbelt bestemmelse over 3 dage) disse 9 prøver er hver modificeret ud i 4 individuelle prøver med hvert sit indhold af et stof, jeg ønsker at finde frem til om analyseresultaterne for de 4 er ens eller om de for eksemplel øges eller mindskes i forhold til det tilsatte stof. Hvilken test er det så der skal bruges? (jeg hader statistik) ;-) Mvh 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Kan du ikke sætte tallene ind?

Svar #8

vedhæftet excel ark

Vedhæftet fil:Mappe1.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hvis du vil sammenligne resultatet for prøve 1 og det er de fire prøver der er ud for modif 1 , 2 ,3 og 4.

Så behøver du ikke lave statistik  på dem . De er ens .  Hvis du laver middelværdi og spredning på tallene vil det komme ud at de er ens.

Der må også være en usikkehed på dine målinger. Jeg kan ikke forestille mig at dine målinger er mere nøjagtige en forskelllen på de tal der er i tabellen.

Hvis du skal lave statistik må der være flere prøveresultater at sammenligne.

1.  87, 85, 86, 86.      μ = 86      Hvor stor chance er der for at tallene er ens Differensen er indenfor 1 er 1/1  . der er 100% chance for tallene ligger indenfor grænsen.

Merchevs ulighed

Svar #10

Hej jeg vil finde ud af om der er forskel på række B vs række C, række B vs række D og række B vs række E

Selve talmaterialet er bare eksempel.

giver det mening?

Brugbart svar (0)

Svar #11

Hvis du har mange flere målinger end de der er i skemaet, hvorfor har du så slået dem sammen?

Hvordan ved du at de kan slåes sammen?

Hved du hvordan det ændrer sammenhængen?

Brugbart svar (0)

Svar #12

Ja jeg kikker lige på det

Brugbart svar (0)

Svar #13

https://www.youtube.com/watch?v=BlS11D2VL_U

er noget der er magen til dit.

Det ville jeg bruge.

Brugbart svar (0)

Svar #14

https://www.youtube.com/watch?v=JlfLnx8sh-o#t=557.117029

Her er en mere .

Den er også god

Svar #15

Hej, super, for det bekræftiger også mig i at det er den test jeg skal bruge, ville bare lige gerne have andre øjne på det, som den første video du linker til, jeg har 9 forskellige prøver med 4 forskellige modifikationer (4 conditions) for at blive i hans termenologi ;-)

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Statistik, hvilken test?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.