Tysk

rette kort tysk tekst 100 ord

17. november 2016 af madseenn (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude :) er der nogle der vil kigge min tekst her igennem? den er på ca 120 ord, det ville være en kæmpe hjælp - og gerne forklar hvad det er der er forkert i rettelserne
På forhånd mange tak!

Aufgabe 3 – A. Charakterisiere den Vater
Der Vater ist ein sehr ordentlicher und disziplinierter Man. Er war einen Polizist. Da er einen Polizist war, war er sehr pflichtbewussten, gewissenhaften, verlässlichen und staatstreuen. Er ist immer gründlich rasiert, riecht nach ’Tabac Original’ und trägt Anzug und Schlips. Wann er um den Arbeitgeberpräsidenten hört, tobt und schreit er vor Wut. So, er kann nicht kontrollieren seinen Temperament. Er hat klare Linien für was ist richtig und verkehrt, und er ist enttäuschten über seinem Sohn, wie entgegengesetzt ihm ist. Doch liebt er seinen Sohn und versucht ihn zu beschützen, obwohl es unerlaubt war. Er hatte ein schlechtes Gewissen, weshalb er frühzeitig auf Pension geht. Er sprecht nicht mit den Sohn noch viele Jahre und er erzählt ihm auch nicht dass seine Mutter stirbt. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

Der er ganske mange ting, der skal rettes, bl.a. hedder det ikke "Er war einen Polizist", men "Er war (ein) "Polizist". Om du vil have "ein" med, kan godt diskuteres yderligere. Hvis du vælger varianten med "ein", skal det i hvert fald ikke bøjes, som var det et objekt i akkusativ, da

Er                 war                   (ein) Polizist
subjekt        verbum           subjeksprædikat   

Desuden kan du jo så liiiiige skrive dig bag øret, at "sein" er et såkaldt kopulaverbum (som du har lært om i AP).

Der er mange andre ting, du også skal have styr på, bl.a. ordstilling og kasus (som jeg allerede har været lidt inde på).

Når det så er sagt, er det bestemt ikke det værste tysk, jeg har set i min tid. Sæt selv parenteser om eller understreg, hvad du ikke selv er helt sikker på, eller hvad du i hvert fald gerne vil have rettet. Så kan vi fortsætte derfra.

Svar #2
17. november 2016 af madseenn (Slettet)

Hvor er det ordstillingen går galt henne? Og ved godt at min kasus generelt kunne forbedres en del, men synes det er svært at se hvor den er forkert, når man jo i første omgang har forsøgt sig med at finde det rigtige, suk

Svar #3
17. november 2016 af madseenn (Slettet)

Der Vater ist ein sehr ordentlicher und disziplinierter Man. Er war(Polizist). Damals er (ein Polizist) war, war er sehr pflichtbewussten, gewissenhaften, verlässlichen und staatstreuen. Er ist immer gründlich rasiert, riecht nach ’Tabac Original’ und trägt Anzug und Schlips. (Da) er um den Arbeitgeberpräsidenten (hörte), tobt und schreit er vor Wut. So (kann er) nicht kontrollieren (sein) Temperament. Er hat klare Linien für was ist richtig und verkehrt, und er ist enttäuschten über seinem Sohn, wie entgegengesetzt ihm ist. Doch liebt er seinen Sohn und versucht ihn zu beschützen, obwohl es unerlaubt war. Er hatte ein schlechtes Gewissen, weshalb er frühzeitig auf Pension geht. Er sprecht nicht mit den Sohn noch viele Jahre und er erzählt ihm auch nicht dass seine Mutter stirbt. 

Har fundet lidt rettelser (tror jeg) de er markeret med parenteser

Skriv et svar til: rette kort tysk tekst 100 ord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.