Matematik

Differentialregning

20. november 2016 af hejmeddig8210 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

https://gyazo.com/e2c577f99c5e5a2b05793d4139c2925c

Jeg sidder midt i et problem. Jeg ved at jeg i opgaven skal starte med at tegne en tangent, som går i gennem punktet (1,1.5), og derefter tegne et anden punkt, som jeg skal bruge til at bestemme hældningskoefficienten med formlen: a=(y2-y1)//x2-x1). Derudover ved jeg at facit skal give -0,5, men dette kommer jeg ikke frem til. Nogen der ved hvorfor og kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2016 af AMelev

Det kan være svært at tegne en tangent tilstrækkelig nøjagtigt, men jeg tror den blå linje tangerer bedre, hvis du drejer den lidt modsat uret.
Eller "snyd" lidt og udnyt, at du gerne vil have -0.5. Tegn en linje med den hældning og ryk den, til den går gennem (1,1.5) og se, om det ser ud til at være en fornuftig tangent.

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. november 2016 af Capion1

Det blå punkt på grafen giver ikke de bedste betingelser for at placere tangenten netop dér.
# 0 Er det et punkt, du selv har sat, eller er det fortrykt på kurven?
Er det fortrykt på kurven, er det meget uheldigt.

Svar #3
20. november 2016 af hejmeddig8210 (Slettet)

Jeg har selv tegnet tangenten på grafen. Hvordan skal jeg så tegne tangenten, som går gennem punktet (1, 1.5)?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. november 2016 af Capion1

# 3  Det var nu kun det blå punkt, jeg tænkte på.
Lad en linje gå gennem (0 ; 2) og (2 ; 1) .  Linjen vil da have hældningskoefficienten  (- 1/2)
Bedre er det at vælge to punkter langt fra hinanden, hvor hældningskoefficienten er den samme.
Parallelforskyd så denne linje til den vil tangere punktet. Da har man tangenten i (1 ; 1,5)

Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.