Matematik
Differential ligninger
Hvordan finder jeg konstanterne i følgende funktion?
C(t) = b * a^t
Jeg har data for C(t) og t men jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal finde konstanterne
Jeg tænker at det er noget med differentialligninger
Svar #3
21. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Hvis du har flere punkter på kurven, kan du tage logaritmen på begge sider af lighedstegnet (og af dine værdier for C(t)) og så udføre en lineær regression. Så vidt jeg ved findes der i CAS-værktøjer en regressionsformel, der kan løse problemet.
Svar #5
21. november 2016 af Sabrina11111 (Slettet)
Jeg har vedhæftet hele opgaven her
det er opg. 6
Svar #7
21. november 2016 af PeterValberg
a) Det kan såvel GeoGebra som Excel klare for dig.
b) Du skal lave en eksponentiel regression over alt datamaterialet.
Har du benyttet Excel til a) kan du få tilføjet en tendeslinje til punkterne
(husk den skal være eksponentiel), hvor du også får ligningen serveret
og dermed værdierne for konstanterne
Svar #10
21. november 2016 af Skaljeglavedinelektier
#8 Jeg tror simpelthen, at det er for besværligt og for tidskrævende at udføre regression i "hånden".
Svar #11
22. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Med så lille et datasæt er det en overkommelig opgave at regne det i hånden. Det kan endda give en bedre forståelse af, hvad der foregår "bag kulisserne". Under "regressionsanalyse" har Wikipedia en formel for den estimerede hældningskoefficient og det tilhørende konstantled. Disse formler kan bruges, men der findes en omskrivning, der gør arbejdet simplere. Der indgår nogle summer i formlen. I tælleren:

Tilsvarende for nævneren
Man kan lave en tabel med xi, yi, xi2, yi2 og xiyi og summere dem. hvorefter man indsætter dem i den modificerede formel.
Det kan umiddelbart se lidt stort ud, men det kan afgjort gennemføres. Hvis du har tiden til det, så prøv det.
Skriv et svar til: Differential ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.