Fysik

Lys (Refleksion og brydning) - Forståelse af opgave

25. november 2016 af Slashdash (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP. Jeg har sammen med min ven diskuteret, hvordan en opgave skal forstås. Opgaven går ud på, at man stråler med en laser gennem en tyndvægget glasbeholder fyldt med olie.

Jeg mener at, når man udregner opgaverne (vist nedenstående), så skal man IKKE tage hensyn til den tynde glasbeholder, da man ikke får opgivet et brydningsindeks, eller får at vide, hvilken slags glas det er. Jeg mener, at glasset er en faktor, der kan ses bort fra, ligesom man ofte gør inden for fysikken med andre ting, såsom friktion og luftmodstand. Min ven mener dog, at man skal tage glasset med i ens udregninger, da glasset vil have en effekt på lysets brydning og refleksion. Jeg er enig i, at glasset selvfølgelig har en effekt, men jeg er ikke enig i, at man skal tage det med i ens udregninger  

Mit spørgsmål til jer er, om man skal tage glasset med i ens betragtninger, eller ej. Forneden er billeder af opgavebeskrivelsen og af opgaverne, så I selv kan vurdere sagen.

Opgavebeskrivelse:

Opgaver:

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2016 af peter lind

Du skal ikke tage hensyn til glasset. Hvis du laver en tegning og ser på hvad der sker ved passagen af det tynde glas, vil du opdage at retningen er uændret efter passagen. Derimod vil strålen have forskubbet sig minimalt, hvilket er uden betydning

Svar #2
25. november 2016 af Slashdash (Slettet)

Du skal ikke tage hensyn til glasset. Hvis du laver en tegning og ser på hvad der sker ved passagen af det tynde glas, vil du opdage at retningen er uændret efter passagen. Derimod vil strålen have forskubbet sig minimalt, hvilket er uden betydning

Jeg er glad for ikke at være alene om denne mening, men min ven er stædig, og han vil uden tvivl lave opgaven på hans egen måde, hvor han betragter glasset. 

Et opklarende spørgsmål fra min side af er, hvad du mener med, at retningen er uændret, og at strålen vil have forskubbet sig. Hvis strålen rykkes meget lidt, så ændres retningen(vinklen) vel da også en smule?

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2016 af peter lind

Nej. i forhold til den oprindelige stråle vil strålen efter passagen være parallel med den oprindelige stråle men altså forskudt en anelse. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Ved brydningen gennem glasset og ind i olien sker der to brydninger, der begge opfylder Snells lov. Sammensat bliver det:

n_{3}sin(v_{3}) = n_{2}sin(v_{2}) = n_{1}sin(v_{1})

Det første lighedstegn representerer brydningen fra luft til glas og det andet fra glas til olie. Ser du bort fra den midterste del, har du Snells lov for brydning direkte fra luft til olie. Dette viser, at hvis glaspladen har parallelle sider, kan man se bort fra den.

Hvis du har en glasplade med luft på begge sider, kan du se, at v3 = v1. Her forskydes strålen lidt, men fortsætter i samme retning.

Skriv et svar til: Lys (Refleksion og brydning) - Forståelse af opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.