Matematik

Parameterkurver: Bestem vinklen mellem hver af brændstrålerne fra P og tangenten i P

27. november 2016 af hejsacom - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg sidder med denne opgave, og jeg ved ikke om jeg har beregnet de korrekte vinkler. Jeg har bestemt vinklen mellem vektorerne opstillet ud fra de to brændpunkter (F1) og (F2) , og punktet P. Men så vidt jeg har forstået, skulle de to vinkler altid være ens. Da jeg har fået to forskellige vinkler, er jeg i tvivl om, at jeg har lavet opgaven korrekt. 
Jeg har vedhæftet billeder af opgaven og min besvarelser, så håber der er nogen som vil kigge det igennem :-)

 


Svar #1
27. november 2016 af hejsacom

Og min besvarelse


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. november 2016 af AMelev

Hvor har du alle tallene fra? (x,y) skulle jo være et tilfældigt (variabelt) punkt, så t er en variabel parameter. Metoden er OK, du skal bare bruge den på det generelle punkt P.

Kig lige på retningen af de to vektorer, du finder vinkel mellem, og husk, at det er den spidse vinkel, du vil finde. Du finder den stumpe vinkel i den første, og så er den spidse 180º - stump vinkel.


Svar #3
27. november 2016 af hejsacom

Jeg har selv bestemt et vilkårligt punkt P :-) Men til vinklerne, har jeg set på dem forkert? For hvilke vinkler er det man kigger på i denne opgave?


Skriv et svar til: Parameterkurver: Bestem vinklen mellem hver af brændstrålerne fra P og tangenten i P

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.