Tysk
Sammensatte og afledte verber
Hej! Jeg har lavet 9 sætninger med sammensatte og afledte verber, som jeg vil høre om nogen ville kigge på?
Svar #2
02. december 2016 af Tyskfødt (Slettet)
Regler om "løst sammensatte udsagnsord" med et eksempel for verbet "auffordern"
"Auffordern" er et løst sammensat udsagnsord = et verbum og et forled, der er et selvstændigt ord. De allerfleste sammensatte verber er løst sammensatte, dvs..
1. at trykket ligger på forleddet,
2. at infinitivmærket "zu" indskydes mellem forleddet og verbet, (Das Motiv war, die Bevölkerung aufzufordern, ......)
3. at forleddet af disse verber skilles fra verbet i nutid og datid i hovedsætninger og sættes sidst i sætningen. Die Polizei fordert die Bevölkerung auf, Ruhe zu bewahren.)
4. at I førnutid og førdatid indskydes i perf. part. "ge" mellem forleddet og verbet. (Die Polizei hat/hatte die Bevölkerung aufgefordert, Ruhe zu bewahren.)
Kopi af 2 sætninger i din tekst:
At vende tilbage er ikke en mulighed.
= Um Zurückzukehren ist keine Möglichkeit.
Hun finder hurtigt ud af, at han er jøde. Hun talte med ham, for at udspørge ham.
= Sie findet schnell herausfinden, dass er Jude ist. Sie sprach mit ihm, um ihn auszufragen.
Prøv at revidere resten af din opgave og kom igen.
Svar #3
04. december 2016 af Signes785 (Slettet)
Nu har jeg prøvet at kigge på sætningerne igen - håber det ser lidt mere fornuftigt ud :-)
Svar #4
04. december 2016 af Stygotius (Slettet)
Se det vedhæftede.
Rødt = fejl
Skriv et svar til: Sammensatte og afledte verber
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.