Kemi

alkoholer

02. december 2016 af pashtoon123 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg vil bare lige spørger indtil alkoholer og oxidation. 

Jeg ved, at en primær alkohol som ethanol, ved mild oxidation bliver til en aldehyd (ethanal), og ved videre oxidation bliver til en carboxylsyre (ethansyre). Men kan man springer aldehyd delen over, og går fra en primær alkohol til en carboxylsyre direkte? Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2016 af mathon

Hvis oxidationen af den primære alkohol ikke er 'mild', bliver slutproduktet carboxylsyre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Må jeg godt lige have lov at spørger ind til, hvad det er det er der egentlig sker i reaktionen fra ethanol til ethanal .

Jeg ved godt at vi går fra molekyleformlen C2H5OH til   CH3?CHO ? og jeg ved også at vi går fra en alkhol til et aldehyd, men jeg forstår ikke selve reaktionen.

Hvordan kan det være ethanol mister sine H atomer .. og bliver dannet til et nyt stof foruden at der selvf#lgelig bliver tilsat O2?.

Jeg vil bliver super glad hvis nogle gad svarer mig ....for jeg fatter det ikke, uanset hvor meget jeg prøver at forstå det


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. december 2016 af mathon

Hvis oxidationsmidlet er K_2Cr_2O_7\! \! :


            3\, CH_3\mathbf{\color{Red} CH_2OH}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\; +\; 8\, H^+\; \rightarrow \; 3\, CH_3\mathbf{\color{Red}CHO}\; +\; 2\, Cr^{3+}\; +\; 7\, H_2O


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. december 2016 af mathon

            3\, CH_3\mathbf{\color{Red} CHO}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\; +\; 8\, H^+\; \rightarrow \; 3\, CH_3\mathbf{\color{Red}COOH}\; +\; 2\, Cr^{3+}\; +\; 4\, H_2O


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak mathon

Jeg er nogenlunde med i svar 3.

1.Altså det som står med rødt er  det Ethanol  som går sammen med kaliumdichromat og hydrogenatomer som så bliver : Ethanal + cromat + vand.  

2.Er svar 3 og 4 , 2 forskellige måder man kan skrive reaktionen på. Er det en redoxreaktion.

3. Nu er det lidt noget andet med hvordan ved man at det er 3 ethanolmolekyler der skal gå samme med dichormationer og ikke 1 f.eks.


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. december 2016 af mathon

#3:
        Ethanol oxideres af oxidationsmidlet kaliumdichromat til ethanal.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. december 2016 af mathon

#4:
        Ethanal oxideres af oxidationsmidlet kaliumdichromat til ethansyre.


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok det er jeg helt med det er oxidation af primær alkohol fra aldehyd til carboxylsyre.

Tak skal du have


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. december 2016 af mathon

Genlæs dit vrøvlede spørgsmål: "…det er oxidation af primær alkohol fra aldehyd til carboxylsyre."

og
genlæs svar #4.


Skriv et svar til: alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.