Matematik
Lineær algebra - lineær regression
Hej hjælpere. Jeg har denne lange opgave, som I kan se nedenfor. Er der nogen af jer, der kan give mig et los i r** for at jeg kan komme i gang. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe den an. Evt. nogle vinks vil være rigtig gode, på forhånd tak!

Mvh
Kasper
Svar #1
11. december 2016 af VandalS
Hvad volder dig problemer? Selve opgaven guider dig igennem alle de trin du skal bruge, så jeg kan ikke se hvor der skulle opstå forvirring.
Svar #2
11. december 2016 af KaspermedK
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal differentiere i a. Jeg ved godt hvordan man differentierer i flere variable, men den måde opgaven er bygget op på, giver absolut ingen mening i min verden.
Svar #3
11. december 2016 af VandalS
Benyt at den afledede af en sum er summen af de afledede, og derefter differentierer du hvert led for sig ved brug af kædereglen.
Svar #4
11. december 2016 af KaspermedK
Ja, og det er så der den går galt. Det siger mig ikke noget. ;-/
Svar #6
12. december 2016 af KaspermedK
Jeg tror mest af alt, at det er det dersens sumtegn der volder problemer.
Svar #8
Tak, så jeg har fået disse:

Men opgave b. Jeg prøver at gange ind i parentesen, men i det sidste led står der pludselig et n ved q i min opgaveformulering. Har ingen anelse af hvor den kommer fra.
Svar #10
Dette får jeg i Maple, men når jeg gør det i hånden får jeg den jeg viste ovenfor (#8). Det er 2nq, som jeg synes ikke giver mening. - Jeg takker i øvrigt mange gange for din gode hjælp!
Svar #11
12. december 2016 af VandalS
Du er måske ikke vant til at manipulere med summer, så her er en kort gennemgang af den problematiske sum
:
Sigma-tegnet dækker over en sum som vi kan skrive som

Der er altså n led, der hver er
. Da hvert led indeholder den fælles værdi
, kan vi sætte den udenfor parentes ved at bruge associativiteten af multiplikation, sådan som vi normalt gør det. Dette giver

Parentesen dækker nu over n led hvor hvert led er lig 1. Dette skriver vi tilbage til sigma-notation, hvorefter vi benytter den formel jeg gav i #9:

Her har jeg sat nogle ekstra (overflødige) parenteser for at gøre det tydeligt, hvordan udtrykket ændres.
Du kan manipulere med de øvrige summer på tilsvarende måde, hvis det er nødvendigt. Hvis du ikke er fortrolig med hvordan det skal gøre er du velkommen til at spørge igen =)
Svar #12
#11Du er måske ikke vant til at manipulere med summer, så her er en kort gennemgang af den problematiske sum
:
Sigma-tegnet dækker over en sum som vi kan skrive som
Der er altså n led, der hver er
. Da hvert led indeholder den fælles værdi
, kan vi sætte den udenfor parentes ved at bruge associativiteten af multiplikation, sådan som vi normalt gør det. Dette giver
Parentesen dækker nu over n led hvor hvert led er lig 1. Dette skriver vi tilbage til sigma-notation, hvorefter vi benytter den formel jeg gav i #9:
Her har jeg sat nogle ekstra (overflødige) parenteser for at gøre det tydeligt, hvordan udtrykket ændres.
Du kan manipulere med de øvrige summer på tilsvarende måde, hvis det er nødvendigt. Hvis du ikke er fortrolig med hvordan det skal gøre er du velkommen til at spørge igen =)
Tak! Det gav god mening! ;-) Jeg har nu min opgave c følgende:

Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få den på den dersens matrice form, altså:

Det er måske simpelt nok i sig selv, jeg kan bare ikke aflæse det. :-)
Svar #13
Du har indsat dine summer i vektoren
,
hvilket er forkert. Du skal aflæse de koefficienter, der er på p og q i dit udtryk fra b), og skrive dem på matrixform. Det betyder, at
og
,
som du kan se ved at udregne matrixproduktet

og sammenligne koefficienterne med det udtryk du har fundet i b).
Svar #14
Sorry, men jeg synes ikke det helt giver mening, da jeg også har sat mine summer ind i vektoren:

Så jeg synes ikke helt det er nemt at finde hoved og hale i det.
Ang. mine koefficienter som du antyder jeg skal indsætte i vektoren, er dette korrekt? Eller er den helt gal?

Svar #16
Du skal ikke indsætte noget nogen steder. Du skal aflæse/sammenligne de to forskellige måder at udtrykke dine to ligninger på. I b) får du
og
.
Hvis du udregner det matrixprodukt, de angiver i c), får du
, som svarer til de to ligninger
og

Ved sammenligning af de to udtryk kan du så bestemme dine koefficienter
da disse er ganget på dine p'er og q'er i resultatet fra delspørgsmål b).
Svar #17
Okay, har prøvet at lege lidt med det. Ser det her lidt mere rigtigt ud?

Eller skal jeg også have sumtegnene med i sidste del?
Svar #18
Jeg tror det giver mere logisk mening med sumtegnene med på, så det har jeg gjort.

.

,