Kemi

Organisk identifikation. Fysisk og kemisk karakterisering af organiske stoffer.

13. december 2016 af MathiasSDUU (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg havde i lab et forsøg hvor jeg skulle undersøge hvilket stof vi havde fået udleveret, hvor vi skulle gøre følgende: 

Identifikation af funktionel gruppe:
1) Opløselighedsforsøg
2) Endelig bestemmelse af funktionel gruppe
Identifikation af selve stoffet:
3)  Ækvivalentvægt beregnes for carboxylsyrer og aminer
4)  Bestemmelse af smeltepunkt (faste stoffer) og brydningsindeks (væsker)
5)  13C NMR spektrum analyseres
6)  Mulige bud overvejes og slås op i litteraturen
7) Bestemmelse af kogepunkt (væsker)

I opløseligheds forsøget fandt jeg ud af at jeg havde en neutral forbindelse ved at måle ph. Jeg skulle derfor undersøge carbonylforbindelser. Dertil lavede jeg en del forsøg. Jeg undersøgte om det var en aldehyd/keton (negativt resultet). Derefter om det var en alkohol (negativt resultat). Til sidst om stoffet var en ester (positivt resultat). I denne del af forsøget hvor jeg fik et positivt resulat gjorde jeg følgende.
Estre: Udfør nedenstående forsøg til identifikation af om analysen er en ester.

Til hvert af to centrifugeglas sættes 1 mL H2O og 1 mL ethanol samt 1 dråbe 2M NaOH og et stykke indikatorpapir (ca. 2 cm). Til det ene centrifugeglas sættes 5 dråber analyse. Farven iagttages i de to glas. Derefter placeres de i et varmt vandbad i 5 min, og farven iagttages igen. Har glasset med analysen indeholdt en ester vil indikatorfarven korrespondere med et lavere pH end referenceglassets farve. 

Jeg har problemer med at forstå hvorfor dette gøres? Jeg kan umiddelbart ikke lige læse mig frem til det, når jeg søger svar i min lærebog under estre. Jeg håber at i kan hjælpe mig. 

Mvh Mathias


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2016 af ChemistryIsKey

Tænker umiddelbart at det er fordi esteren reagerer med din tilsatte base v. hydrolyse, hvorved esteren deles til en carboxylation og en deprotoneret alkohol (R-O-). Begge disse produkter er svagere baser end din oprindeligt tilsatte base (OH-), hvorfor glasset med esteren vil have en lavere pH :)


Svar #2
13. december 2016 af MathiasSDUU (Slettet)

Det giver selvfølgelig mening #1. Sker hydrolysen i varmebadet eller hvordan er det lige? 
Jeg havde butylethanoat som ester. Når den så reagerer med natriumhyroxid hvad bliver den så til og har du eventuelt styr på reaktionsmekanismen? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2016 af ChemistryIsKey

Ja, hydrolysens reaktionshastighed bliver i hvert fald væsentlig hurtigere, når du varmer den op, men i princippet starter den så snart du hælder reagenserne sammen. Har vedhæftet mekanismen hér.

Er usikker på, hvor basisk din opløsning er, så ved ikke om alkoholen også bliver deprotoneret af OH- i din opløsning (hvilket den sandsynligvis gør, da NaOH er en meget stærk base).

:)


Skriv et svar til: Organisk identifikation. Fysisk og kemisk karakterisering af organiske stoffer.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.