Dansk

Klumme om danskhed

16. december 2016 af Ukendterjeg - Niveau: 8. klasse

Hej :·)

Jeg skal skrive en klumme om danskhed, men ved ikke hvordan jeg skal komme i gang, og hvilke ting jeg skal komme ind på :·(

Jeg vil virkelig gerne gøre en god indsats for min lærer, men det kan jeg kun ved hjælp af jer.

Er i ikke søde at komme med nogle gode ideer og meget gerne en god start på klummen.

Mange tusinde tak på forhånd, og fortsæt god dag :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2016 af Stygotius (Slettet)

Du må selv finde ud af hvad det er som gør en person til en dansker.

Er det sproget, -er det påklædningen, -er det de vaner man har, -er det ens hudfarve, -er det de holdninger man har til andre mennesker, -er det ens behandling af børn, -er det ens behandlng af kvinder   eller hvad synes DU at det er????

Svar #2
17. december 2016 af Ukendterjeg

Mange tak Stygotiud !)

Men kan du ikke hjælpe mig, med at starte klummen?
Ville være meget taknemmelig, hvis du ville, eller hvis nogle af jer andre ville.

Mange tak på forhånd, og god dag.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2016 af Stygotius (Slettet)

Du kunne jo  prøve med denne begyndelse:

"Hvad er en egentlig en dansker for en størrelse?  Tja, hvis man spørger 10 mennesker, får man nok10 svar som allesammen er forskellige.

"Har det noget at gøre med  påklædning ? har det noget at gøre med hudfarve? -har det noget  at gøre med opførsel?  -har det noget at gøre med vaner og skikke? -har det noget at gøre med at kunne lide medisterpølse og flæskesteg med rødkål og at holde juleaften eller måske at fejre andre højtider som f.eks. ramadan eller månenytår?. -Har det noget at gøre med at respektere det land som det er, og som har accepteret en?

Man skal her gøre sig klart at der er forskel på "integraton*" og "assimilation". Det førstævnte betyder at man tilpasser sig livet og normerne i det nye samfund mens det sidstnævnte betyder at man mere er mindre bliver optaget som et almindeligt og gammelt medlem af ens nye verden.Vi må beslutte os for hvad vi synes kriterierne skal være for at man kan kalde sig en dansker, og meninger herom er meget forskellige. Kan en person som ikke ved hvad FC Købenavn er, og hvornår den blev stiftet, kalde sig for en dansker eller ikke??

Kan en person som aldrig  har hørt om Grundtvig eller om kvindelige dommere eller om en kvindelig chef, kalde sig for en dansker?

Disse spørgsmål og flere vil vi forsøge at få svar på  i denne fremstiling. Da det er individuelt hvad man mener om disse emner,vil det ifølge sagens natur selvfølgelig betyde at læseren præsenteres for en en meget personlig regørelse, og det er det intet mærkeligt ved.".

...Måske kan du bruge (noget af) dette??

Svar #4
17. december 2016 af Ukendterjeg

Mange tusinde tak Stygotius :·)

Du har virkelig gjordt en god indsats, er meget taknemmelig for din hjælp. Har bare en sidste ting: Har skrevet klummen færdig, vil bare gerne høre om du vil læse den og eventuelt rette den og give din vurdering af den. Ville være meget glad, hvis du gad.

Tak for din hjælp, og forsæt en meget god dag. (Har lavet et link/arkiv, som du kan læse den på)

Vedhæftet fil:Danskhed - klumme.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. december 2016 af Stygotius (Slettet)

Det glæder mig hvis du kan bruge noget af det,og du er meget velkommen tikl at skrive igen.

Jeg skal nok læse det igennem..

Svar #6
18. december 2016 af Ukendterjeg

Mange tak Stygotius:·)

Hvad synes du så om den??

Giv en vurdering og en fortæl hvad jeg kan rette op på, det ville væe så dejligt :D

Hav en god dag.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jeg synes at du har nogle meget gode og fornuftige punkter, men du skal være meget mere omhyggelig  med dit sprog og din stavning. Der er nogle slemmesprogfejl i din tekst. Dem må du se at få lært noget om og rettet.

Jeg må have din mailadresse da man ikke kan kopiere noget ind på denne side. Jeg vil så sende den rettede udgave direkte til dig

Svar #8

Stygotius you have made my day!!!

Du skal have så mange gange tak for din hjælp, det er virkelig sejt af dig at hjælpe mig :-))))

Email:

[email protected]

Hav en god dag :-))))

Svar #9

Stygotius har du sendt den rettede udgave til mig??

Brugbart svar (0)

Svar #10

Ja, det har jeg, men Yahoo siger at du ikke har nogen Yahoo-konto, og at mailen derfor ikke kunne levees.

sv.j.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Jeg har sendt den til  [email protected]

Svar #12

Har ikke fået den :-(

Kan du ikke bare vælge et arkiv herfra, som jeg gjorde, da du skulle læse den??

Eller så kan du kopier teksten og sætte den ind, som en kommentar :-)

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #13

Man kan stadig ikke sætte noget ind her.

Jeg kan sende den til en side under "dansk" i Studieportalen.

Brugbart svar (0)

Svar #14

Kan jeg ikke sende den mail til en anden mailadresse?

Svar #15
19. december 2016 af Ukendterjeg

Prøv

[email protected]

Håber du kan med den :-))

Hav en god dag Stygotius.

Brugbart svar (0)

Svar #16
19. december 2016 af Stygotius (Slettet)

Jeg har sendt det til  [email protected].

Svar #17
19. december 2016 af Ukendterjeg

Hej Stygotius.

Har set den rettede udgave du har lavet for mig.

Mange gange tak skal du have, for at bruge din tid på at hjælpe mig.

Håber du kan få den samme hjælp, af en anden en dag.

Du skal bare vide jeg er meget taknemmelig, over din hjælp.

Fortsæt god dag :-)

Brugbart svar (0)

Svar #18
20. december 2016 af Stygotius (Slettet)

Det gør jeg da gerne. Vi skal jo hjælpe hinanden hvor vi  kan. Du er naturligvis velkommen en anden gang

Skriv et svar til: Klumme om danskhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.