Kemi
Organisk kemi
Hej jeg har lavet et forsøg, hvortil jeg skal opskrive reaktionsligningerne for de stoffer der var i forsøget med tilstandsformer.
Nogle der kan hjælpe mig lidt?
Det var et forsøg, hvor vi skulle bestemme hvilket stof vi havde med at gøre og jeg fik bekræftet af min lærer at vores analyse var butan-1-ol (en primær alkohol).
Jeg har lidt svært ved at se, hvordan jeg skal opskrive dette, da alle stofferne ikke bliver blandet sammen, men stadig reagerer med hinanden.
forsøg 1:
I den midterste sektion af en Conway-skål hældes en opløsning af 2,4- dinitrophenylhydraziniumchlorid.
I den ydre ring med blandes 2-4 dråber af analysen og 5 mL Beckmanns blanding (en svovlsur opløsning af kaliumdichromat), hvorefter glaspladen umiddelbart efter lægges over. NB: For at sikre, at man får tilstrækkelige mængder af et derivat til senere undersøgelser, udføres reaktionen 2 gange samtidigt i 2 Conway-skåle. Kommer der efter henstand ikke et gult bundfald, er alkoholen tertiær, kommer der bundfald, er alkoholen primær eller sekundær. Kommer der bundfald, lader man blandingen henstå til senere brug
Forsøg 2:
I den midterste sektion af en Conway-skål laves Tollens reagens, idet 5 dråber sølvnitratopløsning og 2 dråber natriumhydroxidopløsning blandes, hvorefter det dannede bundfald af sølvoxid opløses ved dråbevis tilsætning af 12 M ammoniakvand. Herefter fyldes den ydre ring med 5 mL Beckmanns blanding og 2-4 dråber af analysen. Glaspladen lægges skyndsomt over. Kommer der et sølvspejl, er alkoholen primær. NB: Reaktionsblandingen skal hældes ud umiddelbart efter prøven, da der ved henstand kan dannes et eksplosivt bundfald.
Håber nogle vil hjælpe mig.
Skriv et svar til: Organisk kemi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.