Matematik
Lineær algebra - underrum og dimension
Nogen der kan hjælpe med spørgsmål B og C da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe dem an.
Min opgave: https://puu.sh/sUQBQ/0730370bfd.jpg
Evt ved et eksempel eller forklaring. Basis for et underrum, skal jeg vise med beregninger eller hvad? Og hvordan finder jeg dimensionen?
Mvh Kasper
Svar #3
19. december 2016 af VandalS
b) En basis for et vektorrum er et sæt lineært uafhængige vektorer, der tilsammen udspænder vektorrummet. I denne opgave kan du aflæse dine basisvektorer af dit svar på delopgave a)
c) Dimensionen af et vektorrum er antallet af vektorer i basen, så det svar har du også direkte af delspørgsmål b) eller a).
Svar #4
19. december 2016 af KaspermedK
Jeg får to vektorer, så dimensionen må vel være 2?
Svar #5
19. december 2016 af peter lind
Om to eller flere vektorer er ikke afhængig af om en koordianat er 0, For eks er i et 5-dimensionalt rum vektorerne (1, 0, 0, 0, 0), (0, 1, 0, 0, 0), (0, 0, 1, 0, 0), (0, 0, 0, 1, 0), (0, 0, 0, 0, 1) lineært uafhængige. Det er et spørgsmål om at du kan finde en linearkombination hvor ikke alle koefficienter er 0 men resultatet bliver 0 vektoren. Det kan også siges på den måde at hvis en vektor kan skrives som en linearkombination af de andre vektorer så er vektorerne ikke lineært uafhængig
Svar #6
Hvis du kun skal undersøge hvorvidt to egentlige vektorer er lineært afhængige, er det simpelt nok. I det tilfælde kan du nemlig nøjes med at undersøge, om den ene vektor er lig en konstant ganget den anden vektor. I denne opgave kan du nemt se at det ikke er tilfældet, idet den ene vektor generelt har et ikke-nul element i 3. koordinat, mens den anden altid er nul der.
Svar #7
Havde jeg i øvrig ret med at der kun er 2 dimensioner? Får de samme vektorer som sluntegøj
Svar #9
Svar #10
Hvis du har et sæt lineært uafhængige vektorer
så er det automatisk en basis for
, hvilket er det du søger i den her opgave.
Svar #11
Skriv et svar til: Lineær algebra - underrum og dimension
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.