Matematik
Bestem f og løs ligning g
To funktioner f og g er givet ved:
f(x)=4x+5 og g(x)=-2x+12
Bestem f(5) og løs ligningen g(x)=16
Kan nogen forklare mig hvad det egentlig er jeg skal gøre? Tror ikke helt, at jeg forstår spørgsmålet.
Svar #2
24. januar 2017 af qwerty200 (Slettet)
Bestem f(5) betyder at du skal indsætte 5 på x'ets plads og udregne ligningen. I dette tilfælde altså f(5)=4*5+5=25
Løs ligningen g(x)=16 betyder at du skal finde ud af hvad x skal være på højre side, før at det giver 16. I dette tilfælde altså 16=-2*(-2)+12. Svaret er altså x=-2
Svar #3
24. januar 2017 af MMLL13
Super, tak. Jeg forstår det med at løse ligningen g(x)=16, men jeg forstår stadig ikke hvad jeg skal gøre i den første del med at indsætte 5 i x for f(x) og så regne det ud. Hvad skal jeg udregne?
Svar #4
I funktionen f(x)=4x+3 er x det samme på sider af lighedstegnet. Det vil sige at hvis jeg skifter x ud på højre side til fx 5, så der står f(5) skal jeg også skifte x ud på venstre side, så der står 4*5+3. Du skal således udregne hvad venstre side giver, når man indsætter 5 på x'ets plads
Svar #5
Okay, på den måde. Hvordan ved jeg i fremtiden hvis jeg støder på sådan en opgave igen, at fordi der står at jeg skal bestemme f(x) til et tal, at det også gælder x'et på den anden side? For i mit hoved ville jeg bare tro at det gjaldt f(x), når det er det der står i opgaven.. Hvis du ved hvad jeg mener :)
Og giver det f(5)=25 ??
Svar #6
24. januar 2017 af MatHFlærer
f(5)=25 ja.
Jeg giver dig en opgave. Så prøv at løs den.
"Der er givet funktionen A(x)=2*x-4. Bestem A(2)."
Svar #7
#5Okay, på den måde. Hvordan ved jeg i fremtiden hvis jeg støder på sådan en opgave igen, at fordi der står at jeg skal bestemme f(x) til et tal, at det også gælder x'et på den anden side? For i mit hoved ville jeg bare tro at det gjaldt f(x), når det er det der står i opgaven.. Hvis du ved hvad jeg mener :)
Spørger du til opgaven om f(x) eller til opgaven om g(x)?
Svar #10
24. januar 2017 af MatHFlærer
Lige bestemt. ;-) Så hvis det er den slags opgaver du mener i fremtiden, så bare rolig. Indsæt altid den x-værdi der er oplyst. I min opgave var det A(2) så er det blot 2 du skal indsætte på x. ;-)
Svar #11
Og så er det altid på begge sider af lighedstegnet hvor der optræder et x? Ville bare tro at det kun var på den side hvor der står f(x) f.eks. at det hørte til og det ikke havde noget med den anden side af lighedstegnet at gøre :p
Svar #12
I en ligning gælder det at alle x'er, y'er og andre variabler er de samme på begge sider. Så hvis der står x på begge sider af en ligning er det, det samme x.
Skriv et svar til: Bestem f og løs ligning g
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.