Matematik
reduktion af udtryk
Hej alle sammen. Jeg skal bestemme differentialkvotieten af en sammensat funktion, hvilket jeg har gjort. Og har tjekket resultatet efter i Math Cad og har fået det samme. Mit problem er bare, at facitlisten har givet et meget kortere resultat, så hvordan reducerer jeg mit resultat?
Jeg har vedlagt facitlistens svar, min udregning af differentiationen af den sammensatte funktion samt mit beregnede facit i det vedhøftede dokument.
Håber I kan forklare mig, hvordan jeg skal bære mig ad
Svar #1
30. januar 2017 af peter lind
Du har flyttet et minustegn ind under et kvadratrodstegn og det må du altså ikke.
ellers i nævneren kvrod( 1-x2)5) = (1-x2)5/2 som sammen med tælleren giver din facitlistes resultat. Hvis du havde brugt den omskrivning på den oprindelige funktion, var du sluppet nemmere fra opgaven
Svar #2
30. januar 2017 af 321bj (Slettet)
ok men havd gør jeg så med 3 tallet foran roden og selve roden for er dette ikke bot den indre funktion som der så differentieres til at give (5/2)*(1-x2)1,5 ?
Svar #3
30. januar 2017 af peter lind
Jeg går ud fra at det drejer sig om inførelse af reduktionen allerede fra starten.
Din funktion er så 3*(1-x2)5/2
3 er bare en konstant, som kommer til at stå uden for det hele ligesom du gjorde i opgaven
ydre funktion y5/2 differentieret 5*y5/2-1/2 = 5*y3/2/2/2 = 5*y1,5/2
indre funktion 1-x2 differentieret -2x som du rigtigt fik det til
Skriv et svar til: reduktion af udtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.