Fysik

Beregning af “kontaktkraft“

03. februar 2017 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: A-niveau

Goddag,

Jeg har svært ved at fortolke denne opgave:

“En elektromotoren yder en effekt 320 kW. Det store tandhjul har en radius på 260 mm. Bestem størrelsen af kontaktkraften mellem det lille og det store tandhjul.“

Hvad menes der helt præcist jeg skal beregne? (:

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2017 af peter lind

Tænderne på de to tandhjul bliver presset mod hinanden med en eller anden kraft. Det er den kraft du skal finde


Svar #2
03. februar 2017 af RasmusEu (Slettet)

Tak. Det må være kraftmomentet M=F*r


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2017 af hesch (Slettet)

Opgaven er lidt speget, for hvad er radius på et tandhjul?  Jeg mener, periferien er jo ikke cirkulær, men netop fortandet ( hedder det vist ).

Tænder på tandhjul kan udformes forskelligt, i forskellig kvalitet og til forskellig pris.

Fx har man tænder, der er udformet som cirkelevolventer og som derfor ikke skrider mod hinanden og ikke slider hinanden, men det er klart at de er dyrere at udfræse end hvis en simpel firkantet nòt udfræses.

Sådanne forskelle i tændernes udformning vil have indflydelse på radius for kontaktpunktet, og denne radius kan endog være variabel, når ses på en enkelt tands gennemløb af et indgreb.

Så igen:  Hvad menes med kontaktpunktets radius ?

Noget andet er, at du jo slet ikke har oplyst motorens omdrejningstal ved den nævnte akseleffekt på 320 kW.


Skriv et svar til: Beregning af “kontaktkraft“

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.