Matematik

Hvilken af figurene er linær funktioner?

14. februar 2017 af Stjerneskud2016 - Niveau: 9. klasse
Hej!
Jeg sidder med en opgave. Hvilke af disse figurer er billeder af funktioner?
I fasit listen står der "B,D,E,F og H er billeder af funktioner. A og C er ikke billeder af funktioner, da der er knyttet flere funktionsværdier til en værdi af den uafhængige variabel. G er ikke et billede af en funktion. Uden et koordinatsystem angives der ikke nogen sammenhængmellem en uafhængig og en afhængig variabel, som definitionen på en funktion kræver"

Det som jeg ikke fatter er A og C, altså jeg kan godt se at de ikke er funktioner, men hvad betyder sætningen "da der er knyttet flere funktionsværdier til en værdi af den uafhængige variabel."? Hvis jeg selv skulle forklare hvorfor de ikke er funktioner vil jeg sige at A ikke skærer y-aksen. Er det ikke en kriterium for en funktion? C ved jeg ikke hvordan jeg vil forklare, med mine egne ord.
Kan du være sød og forklare hvad sætningen betyder "A og C er ikke funktioner,da der er knyttet flere funktionsværdier til en værdi af den uafhængige variabel."
Mange tak på forhånd!
Vedhæftet fil: IMG_2735.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2017 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
14. februar 2017 af StoreNord

Der er tale om en funktion, hvis der til enhver x-værdi kan knyttes een og kun een y-værdi.

Brugbart svar (1)

Svar #3

Tag C. Hvis du går lodret op ad y aksen vil du skaære kurven to gange og det må der ikke hvis det skal være en funktion. Hvilket af de to skæringspunktet skulle være y værdien.

A Der er en lodret linje. Hvis du går ned på skæringen med x-aksen skulle denne x værdi svare til en y værdi. Igen det gør der jo ikke. Her er der uendelig mange y værdier

Svar #4
14. februar 2017 af Stjerneskud2016

peter lind

C forstår jeg godt

Men A ikke rigtigt, "gå ned på skæringen med x-aksen skulle denne x værdi svare til en y værdi" Hvad vil det sige. hvis jeg går ned til skæringen med x-aksen er det så ikke (er eller andet tal,o).

Jeg kan heller ikke se hvorfor y er en funktion, men ikke a. 

Tag C. Hvis du går lodret op ad y aksen vil du skaære kurven to gange og det må der ikke hvis det skal være en funktion. Hvilket af de to skæringspunktet skulle være y værdien.

A Der er en lodret linje. Hvis du går ned på skæringen med x-aksen skulle denne x værdi svare til en y værdi. Igen det gør der jo ikke. Her er der uendelig mange y værdier

Svar #5
14. februar 2017 af Stjerneskud2016

StoreNord

Mange tak! Nu forstår jeg hvorfor C ikke er en funktion:)

Men hvad med A? Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor A ikke er en funktion, mens B er en funktion.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hvis du ser på den x der svarer til den lodrette linje og spørger om hvilken funktionsværdi eller y værdi, der svarer til dette x kan du jo ikke finde noget entydigt svar

Skriv et svar til: Hvilken af figurene er linær funktioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.