Fysik

Statisk moment om y-aksen

20. februar 2017 af ohio12 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Dette tilhører kurset bærende konstruktioner 2 på DTU bygdesign.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad metodikken for at beregne det statiske moment. 

Det er blot den første opgave punkt 1, hvor jeg skal bestemme normalcenterets placering. Jeg har beregnet arealet og skal nu beregne S_y for at kunne beregne tyngdepunktet C (krøllet C). 

Kan nogle forklare mig hvordan dette gøres, for jeg har svært ved at gennemskue dette. 

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: kap3opg.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kender ikke udtrykket "normal-centret", men vil tro, det er det, som jeg kender som "tyngdepunktet".

Hvis det er tilfældet, skal du bestemme punktet, T, sådan at hvis du skar figuren ud i pap og lagde den på en skarp kant i y-aksens retning og gennem T, ville den balancere. Det gør den, hvis summen af de kraftmomenter, der drejer den ene vej, er lig summen af de momenter, der drejer den anden vej.

Læg rn x-akse ind gennen symmetrilinien og med nulpunkt i nederste linie i figuren. T har så x-koordinat t. Del figuren ind i kvadrater på A=a*a. For hvert af dem opskriver du momentet om linien gennem T og parallelt med y-aksen. Det bliver for kvadratet øverst til højre A*a*(4½-t). Find de andre, læg sammen og sæt det lig med 0, så har du en ligning til bestemmelse af t.

Når du skal finde inertimomentet, skal du i stedet for summen integrere over  x, fordi bidragene nu er af formen dA*x2 i stedet for dA*x. Så vidt jeg husker kan man stadig bruge A*x2, men du må hellere prøve det af.

Skriv et svar til: Statisk moment om y-aksen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.