Almen studieforberedelse (AT)

♢Forskellen på dansk og oldtidskundskab?♢

01. marts 2017 af jako4050 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har kastet mig ud i at skrive i dansk og oldtidskunskab til AT-eksamen. Da begge fag hører under humaniora, har jeg svært ved at adskille deres tilgang og metoder. Jeg skal finde ud af, hvorfor at netop oldtidskunskab er relevant at inddrage, da dansk næsten kan nøjagtig det samme som oldtidskundskab. Hvis nogle har en god forklaring på forskellen mellem dansk og oldtidskundskab, ville jeg blive super glad. 

(Jeg skriver om Odysseus kamp mod naturen, hvor jeg laver en old-faglig analyse af Odysseen af Homer, og dansk fagligt analyserer jeg en bl.a. tegneserie, hvor Anders And har paroderet Odysseen - hvis det har nogle relevans) 

Tak på forhånd.

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2017 af Smut1

Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at skelne. Derfor plejer man også at sige, at det er bedst at skrive AT inden for to forskellige faggrupper. Generelt vil jeg mene, at de forskellige humanistiske fag sagtens kan låne fra hinanden. Eksempelvis i min religionsbog bruges Jan Tønnesvangs teori om psykologiske grundbehov. Dog avendes nogle metoder hyppigere inden for nogle fag end andre fag, hvormed disse kommer til at ”tilhøre” fagene. Det vedhæftede eksempel med metoder, som tilhører  dansk og oldtidskundskab, er hentet fra ”Primus - grundbog og håndbog til almen studieforberedelse” Man kan overordet sige, at de metoder som du mindst ville anvende fra oldtidskundskab i dansktimerne tilhører oldtidskundskab mest (-og omvendt), og det er derfor godt at få disse metoder i spil, så du viser, at du anvender begge fag.

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2017 af Smut1

.


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2017 af Smut1

.


Skriv et svar til: ♢Forskellen på dansk og oldtidskundskab?♢

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.