Fysik

Opstil ligning for inder- og yderside af tårnets vægge

14. marts 2017 af UchihaItachi - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har et spørgsmål der lyder: Opstil ligninger for inder- og ydersider af tårnets vægge med nederste venstre hjørne placeret i fx (x,y) = (0,0). 

Det skal lige siges at det er en ligesidet trekant, men er tvivl hvordan det skal opstilles: Et billede af figuren er vedhæftet og i figuren er den ikke placeret i fx (x,y) = (0,0), men det har jeg tegnet selv. Kan i hjælpe med hvordan ligningerne for ydre og indre skal opstilles: 

Tak på forhånd :)

Vedhæftet fil: 5.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2017 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
14. marts 2017 af peter lind

Hvis  den nederste del er (0,0) er den øverste del (0, bt ). Den længst til højre har koordinaterne ( bt/2, h) hvor h er højden i trekanten. Du kan så lægge linier gennem de 3 par punkter.

Alternativt er hældningen af de skrå linier ±tan(60º)

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er en fordel at give punkterne navne: A=(0,0), B=(0,bt), C=(h,bt/2) for de udvendige punkter.

De indre punkter D, E, og F ligger tæt ved henholdsvis A, B og C.

Desuden vil jeg foreslå, at der indføres to hjælpepunkter, G og H. G ligger på AB, hvor den skæres af forlængelsen af EF, og H på AC, hvor den skæres af DE. AGDH danner så en rohmbe, hvor højden er dt.

E's førstekoordinat er let at finde.

AGH er en ligesidet trekant, der er halvdelen af AGDH. Heri kendes højden dt. Så kan sidelængden AG findes. H's andenkoordinat er halvdelen af AG og GE er lig med AG, så E's andenkoordinat er 3/2 AG.

Tilsvarende for de to øvrige indre punkter.

Skriv et svar til: Opstil ligning for inder- og yderside af tårnets vægge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.