Kemi
Organisk Kemi
Jeg skal løse følgende opgave:
Alkandioler kan generelt fremstilles ved oxidation af alkener med kaliumpermanganat, KMnO4 , i vandig opløsning. Permanganationen omdannes til manganationen. De to OH -grupper kommer til at sidde på carbonatomerne, som dobbeltbindingen sidder imellem. Opskriv reaktionsskemaet for redoxreaktionen, for dannelsen af
a) ethan-1,2-diol
b) butan-2,3-diol
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe opgaven an. Er der nogen der kan forklare mig fremgangsmåden? Hvad skal stå på venstreside af reaktionspilen? Går ud fra der skal stå hhv. (CH2OH)2 og (CH3)2(CHOH)2 på højre side, right?
Svar #3
15. marts 2017 af leavdh (Slettet)
Tusind tak for svar :)
Men kan du forklare mig hvordan er du nået frem til disse resultater? For jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal løse sådan en opgave en anden gang :) Burde fx KMnO4 ikke stå et sted på venstre side af reaktionspilen, da den nævnes som indgående i processen?
Svar #5
15. marts 2017 af leavdh (Slettet)
Tak igen :)
Men ethan-1,2-diol skulle ifølge Wiki hedde "ethylene glycol" og have formlen(CH2OH)2 - er det forkert?
Skriv et svar til: Organisk Kemi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

er "tilskuerion" og indgår derfor ikke i redoxreaktionen.